Douglas DC-8

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Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:16

Les Douglas DC 8 sur Wikipedia.Fr

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Le DC-8 est un avion quadriréacteur, moyen et long-courrier, construit de 1959 à 1972 par Douglas Aircraft Company (puis McDonnell Douglas après la fusion de l'entreprise).

Son premier vol eut lieu en mai 1958 et sa mise en service en 1959 dans les compagnies United Airlines et Delta Airlines.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:18

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:18

Face à Boeing avec son 707 (premier vrai succès commercial d'un avion à réaction civil), Douglas n'avait que son DC-7 à moteurs à hélice conventionnels.

Le constructeur avait tardé à lancer son projet d'avion à réaction et ce délai fit que le DC-8 ne vint sur le marché qu'en 1959 : le DC-8 eut néanmoins un gros succès au début.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:20

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:21

Versions


  • de 1959 à 1965: même structure, pour l'essentiel des améliorations des moteurs

    • DC-8 10
    • DC-8 20
    • DC-8 30
    • DC-8 40
    • DC-8 Jet Trader, spécialisé dans le transport de fret

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:21

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:22

de 1966 à 1972 : l'équipe de développement ayant fini le DC-9, Douglas put enfin proposer des versions au fuselage modifié.

  • DC-8 61 : version allongée de 11 m, pour être un moyen-courrier de grande capacité
  • DC-8 62 : version allongée de 2m et adaptée pour augmenter le rayon d'action
  • DC-8 63 : version 61 bénéficiant des améliorations apportées au 62.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:23

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:24

après 1980 : comme tous les avions à réaction de l'époque, le DC-8 était très bruyant.

Face au risque de voir l'avion interdit d'utilisation dans certains aéroports, McDonnell Douglas propose de convertir les avions des séries 62/63 en échangeant les moteurs contre des nouveaux beaucoup plus silencieux.

Ces séries portent alors le nom de 72/73.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:24

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 08:26

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:41

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:43

Douglas DC 8. Wikipedia in english. Thanks !

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The Douglas DC-8 is a four-engined jet airliner, manufactured from 1958 to 1972.

Launched later than the competing Boeing 707, the DC-8 nevertheless established Douglas in a strong position in the airliner market, and remained in production until 1972 when much larger designs, including the DC-10, made the DC-8 obsolete.

Relegated to second-line duties, details of the DC-8 design allowed it to hold slightly more cargo than the 707; dozens of re-engined examples remain in freighter service to this day, while commercial 707 service had largely ended by 2000.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:44

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:44

Development

Background

In the post-World War II era, Douglas held a commanding position in the commercial aircraft market.

Although Boeing had pointed the way to the modern all-metal airliner in 1933 with the 247, it was Douglas that, more than any other company, had made commercial air travel a reality.

Douglas produced a succession of piston-engined aircraft (DC-2, DC-3, DC-4, DC-5, DC-6, and DC-7) through the 1930s, 1940s and 1950s.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:45

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:45

When de Havilland introduced the first jet-powered airliner, the Comet, in 1949, Douglas took the view that there was no reason to rush into anything new.

Their US competitors at Lockheed and Convair felt the same way: that there would be a gradual switch from piston engines to turbines, and that the switch would be to the more fuel-efficient turboprop engines rather than pure jets.

All three companies were working on a new generation of piston-engined designs, with an eye to turboprop conversion in the future.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:46

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:46

De Havilland's pioneering Comet entered airline service in 1952.

Initially it was a success, but a series of fatal crashes in 1953 and 1954 resulted in the type being grounded until the cause could be discovered.

The cause of the Comet crashes was nothing to do with jet engines; it was a rapid metal fatigue failure brought on by cycling the high stresses in corners of the near-square windows from pressurizing the cabin to high altitudes and back.

A new understanding of metal fatigue that the Comet investigation produced would play a vital part in the good safety record of later types like the DC-8.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:47

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:47

In 1952, Douglas remained the most successful of the commercial aircraft manufacturers.

They had almost 300 orders on hand for the piston-engined DC-6 and its successor, the DC-7, which had yet to fly and was still two years away from commercial service.

The Comet disasters, and the consequent airline lack of interest in jets, seemed to demonstrate the wisdom of their staying with propeller aircraft.
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:48

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:50

Competition

In contrast, Boeing took the bold step of starting to plan a pure-jet airliner as early as 1949.

Boeing's military arm had gained extensive experience with large, long-range jets through the B-47 Stratojet (first flight 1947) and the B-52 Stratofortress (1952).

With thousands of their big jet bombers on order or in service, Boeing had developed a close relationship with the US Air Force's Strategic Air Command (SAC).
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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:50

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Re: Douglas DC-8

Message par Ugant le Mer 17 Nov 2010, 12:51

Boeing also supplied the SAC's refueling aircraft, the piston-engined KC-97 Stratotankers, but these proved to be too slow and low flying to easily work with the new jet bombers.

The B-52, in particular, had to descend from its cruising altitude and then slow almost to stall speed to work with the KC-97, even when the latter was augmented with jet engines to boost its speed.
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