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Lockheed P-38 Lightning

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:50

Lockheed P-38 Lightning

Le P 38 traité sur Wikipedia en français :Conception

Après la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], l'argent est rare et les budgets militaires américains très réduits.

Cependant, à partir de 1935, la menace que fait peser l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] sur l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] se fait plus pressante.

Aux [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], les militaires décident qu'il est temps de débloquer quelques budgets pour la recherche, notamment pour l'aviation.

Parmi les projets, on pense au développement d'un intercepteur bimoteur capable d'emporter un armement important à haute altitude et qui pourrait être équipé de moteurs [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui sont en cours de développement.

Cet appareil devrait avoir un long rayon d'action et être capable de prendre rapidement de l'altitude afin d'intercepter des bombardiers à haute altitude.

Pour faciliter les manutentions au sol, cet intercepteur devrait en outre être tricycle.

Toutes ces caractéristiques sont alors regroupées dans un document dit « Specification X-608 », envoyées à tous les constructeurs aéronautiques américains ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]...).

La compétition promet d'être acharnée, les budgets étant encore rares à cette époque.

À [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], en [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], le temps est morose pour [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui est dans le rouge depuis quelques années.

C'est un constructeur réputé et ses appareils sont souvent utilisés pour établir des records de vitesse ou de distance (en particulier ceux d'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) mais cela ne suffit pas.
Aussi, le document « Spécification X-608 » est-il étudié avec le plus grand soin.

Deux hommes sont chargés du dossier : [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], concepteur en chef, et [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], son assistant.

Pour Johnson, la difficulté majeure est le manque de puissance des moteurs.

Aussi, il jette son dévolu sur le V12 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui lui semble prometteur.

Les deux hommes réfléchissent alors à de nombreuses configurations : un moteur dans le nez ; deux moteurs à
l'avant des ailes ; deux moteurs à l'arrière.

Cependant, la configuration avec deux moteurs jumeaux sur le double fuselage attire rapidement leur attention.

L'appareil qu'ils dessinent est un tricycle, conformément aux spécifications.
Pour l'armement, le nez leur paraît être une excellente plate-forme de tir, d'autant qu'ils peuvent y concentrer une bonne puissance de feu, mais ils hésitent encore sur l'armement à y intégrer.

De façon assez étonnante, le nouvel appareil dérive dans sa géométrie du [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], lui aussi dessiné par
Kelly Johnson.
Un L-12 sera d'ailleurs modifié avec un train tricycle pour mener notamment des essais d'appontages, qui se révéleront concluants.
Après de nombreux dessins et de nombreuses études, le travail présenté est assez convaincant pour l'armée, qui, le 23 juin 1937, attribue un contrat de 163 000$ pour la construction d'un prototype XP-38 (numéro de série 37-457).

Le prototype du P-38 effectue son premier vol le 27 janvier [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aux mains de [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:51

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:53

Engagements

Le P-38 Lightning et ses dérivés photo ont été utilisés sur tous les théâtres d'opération de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] par l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Grâce à son important rayon d'action, il se distingue notamment dans le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

C'est avec cet avion que le lieutenant Lanphier abattit le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui transportait l'amiral [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] au-dessus de [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

En Europe, sur l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], les P-38 servent au sein de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Plus au sud, ils servent au sein de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui opère sur le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

C'est l'arrivée de ce chasseur sur le théâtre d'opération européen qui permit le bombardement de villes allemandes éloignées.
En effet, sa distance de franchissement surclassait nettement les [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ou [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]; ils étaient les seuls capables
d'escorter les bombardiers au-dessus de l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ou de l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] où il était surnommé Gabelschwanz Teufel, signifiant « Diable à queue fourchue ».

Parmi les nombreux pilotes de P-38 ou dérivés, on retrouve le pilote-écrivain français [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], qui disparut en [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] près de l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) avec son F-5B-1-LO le 31 juillet 1944.

Il y eut aussi les deux pilotes américains de la Deuxième Guerre mondiale ayant abattu le plus d'avions ennemis : Richard I. Bong et Thomas McGuire.
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:54

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:55

Un clip sur le P 38

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:56

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:58

Le P 38 sur Wikipedia, in english :


The Lockheed P-38 Lightning was a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] American [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] built by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Developed to a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] requirement, the P-38 had distinctive [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and a single, central [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] containing the cockpit and armament.

Named "fork-tailed devil" by the Luftwaffe and "two planes, one pilot" by the Japanese, this unique aircraft was used in a number of different roles including [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], ground [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], photo [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] missions, and extensively as a long-range escort fighter when equipped with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] under its wings.

The P-38 was used most successfully in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] as the mount of America's top [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (40 victories) and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (38 victories).

In the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the P-38 was the primary long-range fighter of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] until the appearance of large numbers of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] toward the end of the war.

The P-38 was the only American fighter aircraft in active production throughout the duration of American involvement in the war, from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 13:59

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:07

Design and development I


[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designed the P-38 in response to a February 1937 specification from the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Circular Proposal X-608
was a set of aircraft performance goals authored by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (later [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) and First Lieutenant [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (later [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) for a twin-engine, high-altitude [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] having "the tactical mission of interception and attack of hostile aircraft at high altitude."

Kelsey recalled in 1977 that he and Saville drew up the specification using the word "interceptor" as a way to bypass the inflexible Army Air Corps requirement for pursuit aircraft to carry no more than 500 lb (227 kg) of armament
including ammunition, as well as the restriction of single-seat aircraft to one engine.

Kelsey was looking for a minimum of 1,000 lb (454 kg) of armament.

Specifications called for a maximum airspeed of at least 360 mph (580 km/h) at altitude, and a climb to 20,000 ft (6,100 m) within six minutes; the toughest set of specifications USAAC had presented to that date.

The unbuilt [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] XP1015 was designed to the same requirement, but was not advanced enough to merit further investigation.

A similar single-engine proposal was issued at the same time: Circular Proposal X-609, in response to which the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was designed.

Both proposals required liquid-cooled [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engines with turbo superchargers and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The Lockheed design team, under the direction of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], considered a range of twin-engine configurations including both engines in a central fuselage with push-pull propellers.

The eventual configuration was rare in terms of contemporary fighter aircraft design, with only the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and later [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] having a similar planform.

The Lockheed team chose twin booms to accommodate the tail assembly, engines, and turbo superchargers, with a central nacelle for the pilot and armament.

The nose was designed to carry two .50 in (12.7 mm) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with 200 rpg, two .30 in (7.62 mm) Brownings, with 500 rpg, and an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with 15 rounds.

Clustering all the armament in the nose was unlike most other U.S. aircraft which used wing-mounted guns with trajectories set up to crisscross at one or more points in a "convergence zone."

Guns mounted in the nose did not suffer from having their useful ranges limited by pattern convergence, meaning good pilots could shoot much farther.
A Lightning could reliably hit targets at any range up to 1,000 yd (910 m), whereas other fighters had to pick a single convergence range between 100 and 250 yd (230 m).

The clustered weapons had a "buzz saw" effect on any target at the receiving end, making the aircraft effective for strafing as well.

The Lockheed design incorporated tricycle undercarriage and a bubble canopy, and featured two 1,000 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (746 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 12-cylinder Allison V-1710 engines fitted with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to eliminate the effect of engine [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with the superchargers positioned behind the engines in the booms.

It was the first American fighter to make extensive use of stainless steel and smooth, flush-riveted butt-jointed
aluminum skin panels.

It was also the first fighter to fly faster than 400 mph (640 km/h).

Lockheed won the competition on 23 June 1937 with its Model 22 and was contracted to build a prototype XP-38 for US$163,000, though Lockheed's own costs on the prototype would add up to US$761,000.

Construction began in July 1938 and the XP-38 first flew on 27 January 1939 at the hands of Ben Kelsey.

Kelsey proposed a speed dash to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] on 11 February 1939 to relocate the aircraft for further testing.

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], commander of the USAAC, approved of the record attempt, and recommended a cross-country flight to New York.

The flight set a speed record by flying from California to New York in seven hours and two minutes, but was downed by carburetor icing short of the Mitchel Field runway in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and was wrecked. However, on the basis of the record flight, the Air Corps ordered 13 YP-38s on 27 April 1939 for US$134,284 apiece.

(The initial "Y" in "YP" was the USAAC's designation for a "[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]" while the "X" in "XP" was for "[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]".)

Lockheed's Chief [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] angrily characterized the accident as an unnecessary publicity stunt.

According to Kelsey, the loss of the prototype, instead of hampering the program, speeded the process by cutting
short the initial test series.

The success of the aircraft design contributed to Kelsey's promotion to captain in May, 1937.

Manufacture of the YP-38s fell behind schedule, at least partly due to the need for mass-production suitability making them substantially different in construction than the prototype.

Another factor was the sudden required facility expansion of Lockheed in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], taking it from a specialized civilian firm dealing with small orders to a large government defense contractor making [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and designing the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] airliner for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The first YP-38 was not completed until September 1940, with its maiden flight on 17 September.

The 13th and final YP-38 was delivered to the Air Corps in June 1941; 12 aircraft were retained for flight testing and one for destructive stress testing.

The YPs were substantially redesigned and differed greatly in detail from the hand-built XP-38.

They were lighter, included changes in engine fit, and the propeller rotation was reversed, with the blades rotating outwards (away) from the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] at the top of their arc rather than inwards as before. This improved the aircraft's stability as a gunnery platform.


Test flights revealed problems initially believed to be tail [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. During high-speed flight approaching Mach 0.68, especially during dives, the aircraft's tail would begin to shake violently and the nose would tuck under, steepening the dive.

Once caught in this dive, the fighter would enter a high-speed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the controls would lock up, leaving the pilot no option but to bail out (if possible) or remain with the aircraft until it got down to denser air, where he might have a chance to pull out.

During a test flight in May 1941, USAAC Major Signa Gilkey managed to stay with a YP-38 in a compressibility lockup, riding it out until he recovered gradually using [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Lockheed engineers were very concerned at this limitation, but first they had to concentrate on filling the current order of aircraft.
In June 1941, the Army Air Corps was renamed the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (USAAF)) and a total of 65 Lightnings were finished for the service by September 1941 with more on the way for the USAAF, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (RAF) and the Free French Air Force operating from England.

By November 1941, many of the initial assembly line challenges had been met and there was some breathing room for the engineering team to tackle the problem of frozen controls in a dive.

Lockheed had a few ideas for tests that would help them find an answer.

The first solution tried was the fitting of spring-loaded servo tabs on the elevator trailing edge; tabs that were designed to aid the pilot when control yoke forces rose over
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:10

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:14

II


After months of pushing [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to provide Mach 0.75 wind tunnel speeds (and finally succeeding), the compressibility problem was revealed to be the center of lift moving back toward the tail when in high-speed airflow.

The compressibility problem was solved by changing the geometry of the wing's underside when diving so as to keep lift within bounds of the top of the wing.

In February 1943, quick-acting dive flaps were tried and proven by Lockheed test pilots.

The dive flaps were installed outboard of the engine nacelles and in action they extended downward 35° in 1½ seconds.
The flaps did not act as a speed brake, they affected the center of pressure distribution so that the wing would not lose its lift.

Late in 1943, a few hundred dive flap field modification kits were assembled to give North African, European and
Pacific P-38s a chance to withstand compressibility and expand their combat tactics. Unfortunately, these crucial flaps did not always reach their destination.

In March 1944, 200 dive flap kits intended for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (ETO) P-38Js were destroyed in a mistaken identification incident in which an RAF fighter shot down the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] bringing the shipment to England.

Back in Burbank, P-38Js coming off the assembly line in spring 1944 were towed out to the tarmac and modified in the open air.

The flaps were finally incorporated into the production line in June 1944 on the last 210 P-38Js.

Despite testing having proved the dive flaps were effective in improving tactical maneuvers, a 14-month delay in production limited their implementation with only the final 50% of all Lightnings built having the dive flaps installed as an assembly line sequence.
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:15

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:23

Johnson later recalled :

" I broke an ulcer over compressibility on the P-38 because we flew into a speed range where no one had ever been before, and we had difficulty convincing people that it wasn't the funny-looking airplane itself, but a fundamental physical problem.
We found out what happened when the Lightning shed its tail and we worked during the whole war to get 15 more kn [28 km/h] of speed out of the P-38.
We saw compressibility as a brick wall for a long time.
Then we learned how to get through it."

III


[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was another early aerodynamic problem, difficult to sort out from compressibility as both were reported by
test pilots as "tail shake". Buffeting came about from airflow disturbances ahead of the tail;
the airplane would shake at high speed.

Leading edge wing slots were tried as were combinations of filleting between the wing, cockpit and engine nacelles.

Air tunnel test number 15 solved the buffeting completely and its fillet solution was fitted to every subsequent P-38
airframe.
Fillet kits were sent out to every squadron flying Lightnings.

The problem was traced to a 40% increase in air speed at the wing-fuselage junction where the chord/thickness ratio was highest.
An airspeed of 500 mph (800 km/h) at 25,000 ft (7,600 m) could push airflow at the wing-fuselage junction close to the speed of sound. Filleting forever solved the buffeting problem for the P-38E and later models.

Another issue with the P-38 arose from its unique design feature of outwardly rotating counter-rotating propellers.

Losing one of two engines in any twin engine non-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aircraft on takeoff creates sudden drag, yawing the nose toward the dead engine and rolling the wingtip down on the side of the dead engine.

Normal training in flying twin-engine aircraft when losing an engine on takeoff would be to push the remaining engine to full throttle; if a pilot did that in the P-38, regardless of which engine had failed, the resulting engine torque and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] force produced a sudden uncontrollable yawing roll and the aircraft would flip over and slam into the ground.

Eventually, procedures were taught to allow a pilot to deal with the situation by reducing power on the running engine, feathering the prop on the dead engine, and then increasing power gradually until the aircraft was in stable flight.

Single-engine takeoffs were possible, though not with a maximum combat load.

The engines were unusually quiet because the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] turbo-superchargers on the twin [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

There were early problems with cockpit temperature regulation; pilots were often too hot in the tropic sun as the canopy could not be fully opened without severe buffeting, and were often too cold in northern Europe and at high altitude, as the distance of the engines from the cockpit prevented easy heat transfer.

Later variants received modifications (such as electrically-heated flight suits) to solve these problems.

On 20 September 1939, before the YP-38s had been built and flight tested, the USAAF ordered 66 initial production P-38 Lightnings, 30 of which were delivered to the USAAF in mid-1941, but not all these aircraft were armed.

The unarmed aircraft were subsequently fitted with four .50 in (12.7 mm) machine guns (instead of the two .50 in/12.7 mm and two .30 in/7.62 mm of their predecessors) and a 37 mm (1.46 in) cannon.

They also had armor glass, cockpit armor and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] cockpit controls. One was completed with a pressurized cabin on an experimental basis and designated XP-38A.

Due to reports the USAAF was receiving from Europe, the remaining 36 in the batch were upgraded with small improvements such as [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and enhanced armor protection to make them combat-capable.

The USAAF specified that these 36 aircraft were to be designated P-38D.

As a result, there never were any P-38Bs or P-38Cs. The P-38D's main role was to work out bugs and give the USAAF experience with handling the type.

In March 1940, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ordered a total of 667 P-38s for US$100M, designated Model 322F for the French and Model 322B for the British.

The aircraft would be a variant of the P-38E. The overseas Allies wished for complete commonality of Allison engines with the large numbers of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] both nations had on order, and thus ordered for the Model 322 twin right-handed engines instead of counter-rotating ones, and without turbo-superchargers.

After the fall of France in June 1940, the British took over the entire order and christened the plane "Lightning".

By June 1941, the War Ministry had cause to reconsider their earlier aircraft specifications, based on experience gathered in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

British displeasure with the Lockheed order came to the fore in July, and on 5 August 1941 they modified the contract such that 143 aircraft would be delivered as previously ordered, to be known as "Lightning (Mark) I", and 524 would be upgraded to US-standard P-38E specifications, to be called "Lightning II" for British service.

Later that summer, an RAF test pilot reported back from Burbank with a poor assessment of the 'tail flutter' situation, bringing the British to cancel all but three of the 143 Lightning Is.

Because a loss of approximately US$15M was involved, Lockheed reviewed their contracts and decided to hold the British to the original order.

Negotiations grew bitter and stalled. Everything changed after [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] when the United States government seized some 40 of the Model 322s for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] defense, subsequently all British Lightnings were delivered to the USAAF starting in January 1942.

The USAAF loaned the RAF three of the aircraft which were delivered by sea in March 1942 and were test flown no earlier than May at Swaythling, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

These three were subsequently returned to the USAAF; one in December 1942 and the others in July 1943.

Of the remaining 140 Lightning Is, 19 were not modified and were designated the USAAF as RP-322-I ('R' for
'Restricted', because non-counter-rotating props were considered more dangerous at takeoff), while 121 were converted to non-turbo-supercharged counter-rotating V-1710F-2 engines and were designated P-322-II.

All 121 were used as [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]; a few were still serving that role in 1945.

A few RP-322s were later used as test modification platforms such as for smoke-laying canisters.

The RP-322 was a fairly fast aircraft under 16,000 ft (4,900 m) and well-behaved as a trainer.

Some of the fastest post-war racing P-38s were virtually identical in layout to the P-322-II.

One positive result of the failed British/French order was to give the aircraft its name.

Lockheed had originally dubbed the aircraft [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the company tradition of naming planes after mythological and celestial figures, but the RAF name won out.
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:25

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 14:26

A suivre ! [Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:45

Operational service


The first unit to receive P-38s was the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

After the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the unit joined the 14th Pursuit Group in San Diego to provide West Coast defense.

Entry to the war


The first Lightning to see active service was the F-4 version, a P-38E in which the guns were replaced by four K17 cameras.
They joined the 8th Photographic Squadron out of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] on 4 April 1942.

Three F-4s were operated by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in this theater for a short period beginning in September 1942.

On 29 May 1942, 25 P-38s began operating in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The fighter's long range made it well-suited to the campaign over the almost 1,200 mi (2,000 km)–long island
chain, and it would be flown there for the rest of the war.

The Aleutians were one of the most rugged environments available for testing the new aircraft under combat conditions.

More Lightnings were lost due to severe weather and other conditions than enemy action, and there were cases where Lightning pilots, mesmerized by flying for hours over gray seas under gray skies, simply flew into the water.

On 9 August 1942, two P-38Es of the 343rd Fighter Group, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], at the end of a 1,000 mi (1,609 km) long-range patrol, happened upon a pair of Japanese [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] "Mavis" flying boats and destroyed them, making them the first Japanese aircraft to be shot down by Lightnings.

European theater


After the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the USAAF began redeploying fighter groups to Britain as part of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and
Lightnings of the 1st Fighter Group were flown across the Atlantic via [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

On 14 August, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Elza Shahan of the 27th Fighter Squadron, and Second Lieutenant Joseph Shaffer of the 33rd Squadron operating out of Iceland shot down a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Kondor over the Atlantic.

Shahan in his P-38F downed the Kondor; Shaffer, flying either a P-40C or a P-39, had already set an engine on fire.

This was the first [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aircraft destroyed by the USAAF.

P-38 Lightnings had a number of lucky escapes, exemplified by the arrival of the 71st fighter squadron at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], England) in July 1942.

The official handover ceremony was scheduled for mid-August, but on the day before the ceremony, Goxhill experienced its only air raid of the war.

A single German bomber flew overhead and dropped a very well aimed bomb right on the intersection between the two newly concreted runways, but it didn’t explode and the aircraft were able to continue their mission.
(As it turned out, the bomb could not be removed and, for the duration of the war, aircraft had to pass over it every time they took off.)

After 347 sorties with no enemy contact, the 1st, 14th and 82nd Fighter Groups were transferred to the 12th Air Force in North Africa as part of the force being built up for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

On 19 November 1942, Lightnings escorted a group of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] bombers on a raid over Tunis.

On 5 April 1943, 26 P-38Fs of the 82nd destroyed 31 enemy aircraft, helping to establish air superiority in the area, and earning it the German nickname "der Gabelschwanzteufel" – the Fork-Tailed Devil.

The P-38 remained active in the Mediterranean for the rest of the war.

It was in this theatre that the P-38 suffered its heaviest losses in the air.
On 25 August 1943, 13 P-38s were shot down in a single sortie by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] without achieving a single kill.

On 2 September, 10 P-38s were shot down, in return for a single kill, the 67-victory ace [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (who was also the leading "Lightning" killer in the Luftwaffe with 17 destroyed).

Experiences over Germany had shown a need for long-range escort fighters to protect the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s heavy bomber operations.

The P-38Hs of the 55th Fighter Group were transferred to the Eighth in England in September 1943, and were joined by the 20th, 364th and 479th Fighter Groups soon after.

Because its distinctive shape was less prone to cases of mistaken identity and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Commander [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], chose to pilot a P-38 during the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] so that he could personally assess the progress of the air offensive over France.

At one point in the mission, Doolittle flick-rolled through a hole in the cloud cover but his [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Earle E. "Pat" Partridge (later General), was looking elsewhere and failed to notice Doolittle's quick maneuver, leaving Doolittle to continue alone on his survey of the crucial battle. Of the P-38, Doolittle said that it was "the sweetest-flying plane
in the sky".
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:46

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:51

A little-known role of the P-38 in the European theater was that of fighter-bomber during the invasion of Normandy and the Allied advance across France into Germany.

Assigned to the IX Tactical Air Command, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and its P-38s initially flew missions from England, dive-bombing radar installations, enemy armor, troop concentrations, and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

The 370th's group commander Howard F. Nichols and a squadron of his P-38 Lightnings attacked [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Günther
von Kluge
's headquarters in July 1944; Nichols himself skipped a 500 lb (227 kg) bomb through the front door.

The 370th later operated from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] France, flying ground attack missions against gun emplacements, troops, supply dumps and tanks near [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in July and in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] area in August 1944.

The 370th participated in ground attack missions across Europe until February 1945 when the unit transitioned to the P-51 Mustang.

Italian pilots in the Mediterranean theater started to face P-38s from late 1942 and considered it a formidable foe compared to other fighters, including the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

A small number of P-38s fell into the hands of German and Italian units and were subsequently tested and used in combat.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
chief test pilot [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Angelo Tondi used a P-38G that landed in Sardinia due to a navigation error.
Tondi claimed at least one B-24, downed on 11 August 1943.
The P-38 eventually was acquired by Italy for postwar service.

If faced by more agile fighters at low altitudes in a constricted valley, Lightnings could suffer heavy losses.

On the morning of 10 June 1944, 96 P-38Js of the 1st and 82nd Fighter Groups took off from Italy for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the third-most heavily-defended target in Europe, after Berlin and Vienna.

Instead of bombing from high altitude as had been tried by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], USAAF planning had determined that a dive-bombing surprise attack, beginning at about 7,000 feet (2,100 m) with bomb release at or below 3,000 feet (900 m), performed by 46 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] P-38s, each carrying one 1,000-pound (500 kg) bomb, would yield more accurate results.

All of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and a few aircraft in 82nd Fighter Group were to fly cover, and all fighters were to strafe targets of opportunity on the return trip; a distance of some 1,255 miles (2,020 km), including a circuitous outward route made in an attempt to achieve surprise.

Some 85–86 fighters arrived in Romania to find enemy airfields alerted, with a wide assortment of aircraft scrambling
for safety.
P-38s shot down several enemy including heavy fighters, transports and observation aircraft.

At Ploesti, defense forces were fully alert, the target was concealed by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was very
heavy—seven Lightnings were lost to it at the target, and two more during strafing attacks on the return flight.

German Bf 109 fighters from I./JG 53 and 2./JG 77 fought the Americans.

One flight of 16, the 71st Fighter Squadron, was challenged by a large formation of Romanian single-seater [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] fighters.
The fight took place at and below 300 feet (100 m) in a narrow valley.

Herbert Hatch saw two IAR 81Cs that he misidentified as Fw 190s hit the ground after taking fire from his guns, and his fellow pilots confirmed three more of his kills.

However, the outnumbered 71st Fighter Squadron took more damage than it dished out, losing nine aircraft. In all, the USAAF lost 22 aircraft on the mission.

The Americans claimed 23 aerial victories, though Romanian and German fighter units admitted losing only one aircraft each.

Eleven enemy locomotives were strafed and left burning, and flak emplacements were destroyed, along with fuel trucks and other targets.
Results of the bombing were not observed by the USAAF pilots because of the smoke.

The dive-bombing mission profile was not repeated, though the 82nd Fighter Group was awarded the Presidential Unit Citation for their part.

The P-38 performed well overall in Europe, though the aircraft suffered regular engine failures in the first months of deployment due to overheating.

Many of the aircraft's problems were fixed with the introduction of the P-38J; by September 1944, however, all but one of the Lightning groups in the Eighth Air Force had converted to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The Eighth AF continued to conduct reconnaissance missions using the F-5 variant.
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:52

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:56

Pacific theater


The P-38 was used most extensively and successfully in the Pacific theater, where it proved ideally suited, combining excellent performance with very long range.

The P-38 was used in a variety of roles, especially escorting bombers at altitudes between 18-25,000 ft (5,500-7,600 m).
The P-38 was credited with destroying more Japanese aircraft than any other USAAF fighter.

Freezing cockpits were not a problem at low altitude in the tropics. In fact, since there was no way to open a window while in flight as it caused buffeting by setting up turbulence through the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], it was often too hot; pilots taking low altitude assignments would often fly stripped down to shorts, tennis shoes, and parachute.

While the P-38 could not out-maneuver the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and most other Japanese fighters, its speed and rate of climb gave American pilots the option of choosing to fight or run, and its focused firepower was even more deadly to lightly-armored Japanese warplanes than to the Germans'.

The concentrated, parallel stream of bullets allowed aerial victory at much longer distances than fighters carrying wing
guns.

It is therefore ironic that [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the United States' highest-scoring World War II air ace (40 victories solely in P-38s), would fly directly at his targets to make sure he hit them (as he himself acknowledged his poor shooting
ability), in some cases flying through the debris of his target (and on one occasion colliding with an enemy aircraft which was claimed as a "probable" victory).

The twin Allison engines performed admirably in the Pacific.

On 2-4 March 1943, P-38s flew top cover for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and Australian bombers and attack-planes during the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a crushing defeat for the Japanese. Two P-38 aces from the 39th Fighter Squadron were killed on the second day of the battle:
Bob Faurot and Hoyt "Curley" Eason (a veteran with five victories who had trained hundreds of pilots, including Dick Bong).

General [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], commander of the USAAF Fifth Air Force operating in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], could not get enough P-38s, though since they were replacing serviceable but inadequate P-39s and P-40s, this might seem like guarded praise.

Lightning pilots began to compete in racking up scores against Japanese aircraft.
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 16:57

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 17:08

Variants


Version and total manufactured

Variant

Produced

Comment

XP-38

1

Prototype

YP-38

13

Evaluation planes

P-38

30

Initial production aircraft

XP-38A

1

Pressurized cockpit

P-38D

36

Fitted with self-sealing fuel tanks/armored windshield

P-38E

210

First combat-ready variant, revised armament

F-4

100+

reconnaissance planes based on P-38E

Model 322

3

RAF order: twin right-hand props and no turbo

RP-322

147

USAAF trainers

P-38F

527

First-fully combat-capable P-38 Fighter

F-4A

20

reconnaissance plane based on P-38F

P-38G

1,082

Improved P-38F fighter

F-5A

180

reconnaissance aircraft based on P-38G

XF-5D

1

a one-off converted F-5A

P-38H

601

Automatic cooling system; Improved P-38G fighter

F-5C

123

based on P-38H

P-38J

2,970

new cooling and electrical systems

F-5B

200

reconnaissance aircraft based on P-38J

F-5E

605

P-38J/L conversion

P-38K

1

paddle props; new engines

P-38L-LO

3,810

Improved P-38J new engines; new rocket pylons

P-38L-VN

113

P-38L built by Vultee

F-5F

-

reconnaissance aircraft based on P-38L

P-38M

75

night-fighter

F-5G

-


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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 17:09

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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 17:13

Specifications (P-38L)

Data from Lockheed P-38 Lightning Pilot's Flight Manual

General characteristics

  • Crew: One
  • Length: 37 ft 10 in (11.53 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 52 ft 0 in (15.85 m)
  • Height: 12 ft 10 in (3.91 m)
  • Wing area: 327.5 ft² (30.43 m²)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]:[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] / NACA 4412
  • Empty weight: 12,800 lb (5,800 kg)
  • Loaded weight: 17,500 lb (7,940 kg)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 21,600 lb (9,798 kg)
  • Powerplant:[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-111/113 liquid-cooled turbosupercharged V-12, 1,725 hp (1,194 kW) each
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 0.0268

Performance

  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 443 mph (712 km/h) on War Emergency Power: 1,725 hp at 64 inHG and 28,000 ft (8530 m)[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 105 mph (170 km/h)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 1,300 mi combat (1,770 km / 3,640 km)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 44,000 ft (13,400 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 4,750 ft/min (1,448 m/min) maximum
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 53.4 lb/ft² (260.9 kg/m²)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 0.16 hp/lb (0.27 kW/kg)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]:an equal or tighter radius of turn above 15,000 ft (4,600 m) against the P-51, P-40F, P-47C-1 and P-39D


  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: Testing at Eglin Field determined the rate of roll to be too slow at high speeds, causing a serious disadvantage because the P-38F could not transition from level flight to its tightest turn radius fast enough to keep up with fighters that could roll more quickly into their turns.
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 13.5

Armament

  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] cannon with 150 rounds (2 AP, 2 tracer and 2 HE ammo belt composition) and 4× [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] machine guns with 500 rpg. The rate of fire was about 650 rounds per minute for the 20×110 mm cannon round (130 g shell) at a muzzle velocity of about 2887 ft/s, and for the .50 in MGs (43–48 g), about 850 rpm at 2,756 ft/s velocity. Combined rate of fire was over 4,000
    rpm with roughly every sixth projectile a 20 mm. Time of firing for the 20 mm cannon and .50 caliber machineguns were approximately 14 seconds and 35 seconds respectively.
  • 4× M10 three-tube 4.5 in (112 mm) rocket launchers or:
  • Inner Hardpoints: 2× 2,000 lb (907 kg) bombs or drop tanks; or 2× 1,000 lb (454 kg) bombs or drop tanks, plus
    either 4× 500 lb (227 kg) or 4× 250 lb (113 kg) bombs; or 6× 500 lb (227 kg) or 6× 250 lb (113 kg) bombs
  • Outer Hardpoints: 10× 5 in (127 mm) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (High Velocity Aircraft Rocket); or 2× 500 lb (227 kg) or 2× 250 lb (113 kg) bombs
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Message par Baader2 Mer 16 Déc 2009, 17:13

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