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Short SA.4 Sperrin

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:29

Le Short Sperrin sur Wikipedia; en anglais :

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Short SA.4 Sperrin (named after the Sperrin Mountains, a range of hills in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) was a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design of the early 1950s built by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], popularly abbreviated "Shorts".

It first flew in 1951.

The design had always been a fall-back option in case the more advanced jet designs of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were delayed, and it was not put into production because these swept-wing designs (such as the Vickers Valiant) were by then available.

The Sperrin prototypes were however valuable for research data on large jet aircraft.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:31

Le site X planes free, bien connu et apprécié ici :

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:31

Design and development

In the post-Second World War war period, the British authorities felt there was a need for an independent strategic bombing capability—in other words that they should not be reliant upon the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

In late 1948, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] issued their [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for an advanced jet bomber that should be the equal of anything that either the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] or the Americans would have.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:33

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:33

The exact requirements included a weight of 140,000 lb (64,000 kg), the ability to fly to a target 1,500 nautical miles (2,800 km) distant at 500 knots (930 km/h) from altitudes of 45,000-50,000 ft and be simple enough to maintain at overseas bases.

A further stipulation that a "special" in RAF jargon, a nuclear bomb, weighing 10,000 lb (4,500 kg) and measuring 30 ft (length) and 10 ft (diameter) could be accommodated.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:35

Short Sperrin with Gyron engine in lower port nacelle at Farnborough SBAC Show

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:36

There had already been specification B.35/46 for a "medium-range bomber landplane" that could carry a "10,000 pound [4,500 kilogram] bomb to a target 1,500 nautical miles [2,780 kilometers] from a base which may be anywhere in the world."

The B.14/35 specification required that the fully laden weight would be under 100,000 lb (45 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]), the bomber have a cruising speed of 500 knots (930 km/h) and that the service ceiling would be 50,000 feet (15,200 m).

This request would be the foundation of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:38

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] VISSCHEDIJK COLLECTION No. 7018. Short S.A.4 Sperrin (VX158) Royal Air Force

Photograph from Short and Military Aircraft Photographs (MAP), taken in 1951 and 1955

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:38

However the Air Ministry accepted that the requirement might prove to be difficult to achieve in the time-scale required and prepared for a fall-back position.

As early as 17 December 1946 the Air Ministry initiated drafting of an "insurance" specification, first issued 11 August 1947, for a less ambitious conventional type of aircraft, with unswept wings and some sacrifice in performance, as an "insurance" against failure to speedily develop the more advanced types that evolved into the Valiant, Vulcan and Victor.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:40

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:40

There had already been specification B.35/46 the previous year for a "medium-range bomber landplane" that could carry a "10,000 pound [4,500 kilogram] bomb to a target 1,500 nautical miles [2,780 kilometers] from a base which may be anywhere in the world."

The only significant performance changes specified by B.14/46 were a lower speed of 435 knots (806 km/h) and at a lower height over the target of 35,000 to 45,000 ft.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:42

Short Sperrin Gyron testbed landing at Farnborogh SBAC Show

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:42

Under this requirement they placed a contract for two flying prototypes and a static airframe with Shorts.

As a possible production aircraft, the Sperrins wer built on production jigs which slowed their construction.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The design known initially as SA.4 and later as the "Sperrin" had more in common with the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designs than the new jet age.

It was straight winged, although the leading edge was slightly swept.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:45

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:45

The engines were mounted in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] mid-wing; two engines per wing with one engine stacked above the other.

The airframe was built largely of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] alloys with tricycle undercarriage (nosewheel and two 4 wheel bogies),
the nose gear retracting backward and the main gear in the wings towards the fuselage.

The SA.4 was designed for a crew of five: pilot, copilot, bombardier ("air bomber"), navigator and radio operator.

The prone bombardiers position was a tube extending forward of the cockpit above the radome; the crew compartment being pressurized.

These were fitted with opaque nosecones as the Sperrins wer never used for bombing.

An [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and accompanying hatch was fitted for the pilot alone.

The three crew positions behind the pilots faced backward.

The crew entrance was below.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:48

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:48

Testing

The first prototype ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] VX158), powered by four [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] RA.2 engines of 6,000 lbf (27 kN) of thrust and piloted by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], had its maiden flight on 10 August 1951.

By this time, in the light of the latest knowledge, and the fact that the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] project was now proceeding well and only six months behind the Sperrin the judgement of the Air Ministry was that an insurance project was now no longer needed, and a decision was taken to order the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] instead of the Sperrin and the Sperrin project was cancelled, although the Ministry of Supply determined that the Sperrin would serve as a research aircraft.

Work on the two prototypes was continued, with the second prototype (VX161) flying on 12 August 1952 with Sqn Ldr "Wally" Runciman at the controls, accompanied by Flight Test Development Engineer Malcolm Wild.

It was fitted with more powerful Avon RA.3s of 6,500 lbf (28.1 kN) thrust.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:50

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:51

The two Sperrins were used in a variety of research trials through the 1950s, including engine tests using VX158 as a testbed for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] turbojet - a large engine delivering 15,000 lbf (66.7 kN) thrust.

The Gyron Gy1 replaced the lower Avon in the port [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] .

For the first flight with this engine configuration on 7 July 1955. VX158 was piloted by Jock Eassie and Chris Beaumont.

Testing with this asymmetric engine configuration continued until March 1956, when the single Gyron Gy1 was removed and two Gyron Gy2 engines, each providing 20,000 lbf (89 kN) thrust, were fitted, one in each engine nacelle below the original Avon RA.2s.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:52

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:52

The first flight of VX158 with the new engine configuration took place on 26 June 1956, again with "Jock" Eassie and Chris Beaumont at the controls.

During this flight the port outer undercarriage cover fell off; VX161 was flown over from Farnborough and its corresponding cover was used to repair VX158.

VX161
never flew again and was scrapped at Sydenham in 1957.

VX158
was flown at the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in 1956 with two Avons and two Gyrons fitted but "six months later the Gyron programme was discontinued and VX158 was scrapped at Hatfield in 1958.
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:55

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:55

A photograph of VX158 with both Gyrons fitted can be seen in C.H. Barnes' and D.N. James' definitive work, "Shorts Aircraft since 1900" .

Among other test work, VX161 (which had a fully operational weapons bay) was involved in trials relating to bomb shapes with mock-ups of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] nuclear bomb and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:56

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Message par Barr4 Jeu 24 Juin 2010, 15:57

Specifications first prototype (VX158)

General characteristics

  • Crew: Five (pilot, co-pilot, bombardier, navigator and radio operator)
  • Length: 102 ft 3 in (31.14 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 109 ft (33.2 m)
  • Height: 28 ft 6 in (8.69 m)
  • Wing area: 1,897 ft² (176.2 m²)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: A.D.7
  • Empty weight: 72,000 lb (33,000 kg)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 115,000 lb (52,200 kg)
  • Powerplant:[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 6,000 lbf (27 kN) each
  • *Fuel capacity: 6,200 gallons[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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