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Republic XF-103

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:11

Le projet Thunderwarrior de Republic sur Wikipedia.EN


[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Republic XF-103 Thunderwarrior was an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] project to develop a high speed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to destroy [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Despite a prolonged development, it never progressed past the mock-up stage.

Development

In 1949, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] issued a request for an advanced [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] interceptor, known as the "[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]" project, or Weapon System WS-201A.

It called for a supersonic aircraft with all-weather capability, intercept [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] armament. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was one of six companies to submit proposals.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:14

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:14

On 2 July 1951, three of the designs were selected, Convair's scaled-up [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] that would become the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a Lockheed design that evolved into the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and Republic's AP-57.

AP-57 was an extremely advanced design intended to be built almost entirely of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], capable of speeds up to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 3 at altitudes of at least 60,000 ft (24,400 m).

A full-scale mock-up was built and inspected in March 1953.

A contract for three prototypes followed in June 1954.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

Work on the prototypes was delayed by continued problems with the titanium construction, and more notably by continued problems with the engine.

The contract was later reduced to a single prototype.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:17

Le lien National Museum of US Air Force

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:17

In the end, the J67 never entered production and the aircraft it had been chosen for were forced to turn to other engine designs, or were cancelled outright. Republic suggested replacing the J67 with the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a much less powerful engine, entirely unrealistic for an aircraft of this size.

The project was eventually cancelled on 21 August 1957 with no flying prototypes ever being completed.

The design was given a brief reprieve as part of the Long-Range Interceptor - Experimental (LRI-X) project that led to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Part of this project was the development of the advanced [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] missile.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:20

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:21

Republic proposed adapting the F-103 as a testbed for these systems, although it wouldn't be able to come close to meeting the range requirements of LRI-X.

Some work was carried out adapting the mockup to house the 40 inch antenna, which required the nose section to be scaled up considerably.

Nothing ever came of the proposal, and testing of the ASG-18/GAR-9 was carried out on a modified [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] instead.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:22

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:22

Design

Mach 3 performance in the 1950s was very difficult to achieve.

Jet engines work by compressing the incoming air then mixing it with fuel and igniting the mixture, the expansion of gases and heat produces thrust.

As speeds increase, the temperature of the incoming air increases due to friction, which means the engine has to operate at ever-higher temperatures in order to provide net thrust.

The limiting factor in this process is the temperature of the materials in the engines, in particular, the turbine blades just behind the combustion chambers.

Using materials available at the time, speeds much beyond Mach 2.5 were extremely difficult to achieve.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:25

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:25

The solution to this problem is the removal of the turbine.

The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine consists mostly of a large tube, and is relatively easy to air-cool by forcing air around the engine.

Experimental ramjet aircraft like the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were reaching speeds as high as Mach 4.

There are numerous problems with the ramjet engine, however.

Fuel economy, or [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in aircraft terms, of ramjet engines is extremely poor, which makes general operations like flying from one airbase to another expensive propositions.

More problematic is the fact that ramjets rely on forward speed to compress the incoming air, and only start to operate
efficiently above Mach 1.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:26

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:26

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Republic's Chief Designer, came up with a solution to these problems.

He proposed using a[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] J67 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (a license-built derivative of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) supplemented by an
RJ55-W-1 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] behind it.

Connecting the two were a series of movable ducts that could route air between the engines.

At "low" speeds the aircraft was powered by the J67 and the RJ55 acting as a traditional afterburner, producing a
total of about 40,000 lbf (180 kN) thrust.

At high speeds, starting above [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the jet engine would be shut down and the airflow from the intake around the jet engine and directly into the XJ5.

Although the net thrust was reduced by shutting down the jet, operating on the ramjet alone allowed the aircraft to reach much higher speeds.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:29

Quelques détails en image du projet fantastique de Karveli

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:29

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:30

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:30

Both of the engines were located behind a single very large ventral [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], which featured a prominent, swept-forward lip, a design feature employed on the Republic [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and later [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The J67 was installed just behind the intake, angled with the intake below the centerline of the aircraft.

The XJ55 was installed inline with the fuselage in the extreme rear, as if it were the exhaust of a conventional engine installation.

There was a significant empty space above the J67 for ducting.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:31

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:31

Wings and control surfaces


All of the control surfaces were pure [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The main wing was swept at 55 degrees, and could be rotated around the spar to provide variable incidence.

For takeoff and landing, the wing was "tilted up" to increase the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] while keeping the fuselage more nearly horizontal.

The system also allowed the fuselage to fly "flat" to the airflow at various speeds, setting the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] independent of the aircraft as a whole.

This decreased trim drag and thereby improved range.

The wing was "cut" at about two-thirds of the span, the portion outside of this line able to rotate independently of the rest of the wing in order to act as large ailerons, or as Republic called them, "tiperons". In order to keep the surface areas in front and behind the pivot point somewhat similar, the "cut line" was closer to the fuselage in front of the pivot.

Large conventional flaps ran from the fuselage to the tiperons.

Hard points for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were available at about 1/3 out from the wing root.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:35

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:35

The horizontal stabilizers were seemingly undersized, and mounted below the line of the wing.

The larger vertical fin was supplemented by a ventral fin for high-speed stability, which folded to the right (as seen
from behind) during takeoff and landing to avoid hitting the ground.

Two "petal" style air brakes were mounted directly behind the horizontal surfaces, opening out and up at about a 45° angle into the gap between the horizontal and vertical surfaces.

A provision for a braking parachute is not evident on the mock-up or the various artwork, although this was a common addition for aircraft of the era.
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:36

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:36

Fuselage


The fuselage was completely smooth, with a high [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for low drag at supersonic speeds.

The design was developed prior to the discovery of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and does not display any of the "wasp waisting" common to aircraft primarily developed after 1952.

The fuselage contours were mainly cylindrical, but blended into the intake starting around the wing root, giving it a rounded, rectangular profile through the middle, before reverting to a pure cylinder shape again at the engine nozzle.

Cockpit


The cockpit design originally featured a canopy, but low drag requirements for high speed suggested that it be removed.

The idea of using a periscope arrangement for forward viewing on high speed aircraft was then in vogue, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] selecting a very similar system, and the Air Force demanded that it be used on the F-103.

The system that emerged used two large oval windows on the cockpit sides, and a periscope system projecting an image onto a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] arrangement directly in front of the pilot.

In 1955, the periscope concept was tested on a specially modified [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], which was flown on a long, cross-country
flight with the pilot's forward vision blocked.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:38

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Message par LynxFleet Sam 17 Juil 2010, 12:39

Kartveli was opposed to this layout, and continued to press for the use of a "real" canopy.

Design documents throughout the program continued to include this as an optional feature, along with performance
estimates that suggested the difference would be minimal.A unique supersonic escape capsule (SEC) was designed for the XF-103.

The pilot's seat was located in a shell with a large movable shield in front that was normally slid down into the area in front of the pilot's legs.

In the case of depressurization, the shield would slide up in front of the pilot, sealing the seat into a pressurized "pod".

Basic flight instruments inside the capsule allowed the aircraft to be flown back to base, and a window in the front of the shield allowed the periscope system to be used.

In an emergency the entire capsule would be ejected downward, along with a small portion of the aircraft fuselage
that provided a stable aerodynamic shape.

To enter and exit the aircraft, the ejection module was lowered on rails out of the bottom of the aircraft, allowing the pilot to simply walk into the seat, sit down, and raise the module.

The SEC was fully pressurized, allowing the pilot to continue operating the aircraft without a pressure suit when the capsule was "locked up".
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