Koolhoven F.K.58
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Koolhoven F.K.58
Le chasseur Koolhoven FK 58 sur Wikipedia.fr
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Le Koolhoven F.K.58 est un avion hollandais fabriqué en 1940 à la demande de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] dont les capacités de construction étaient saturées.
Monoplan, à train rentrant et habitacle fermé, il était d'un aspect assez moderne, mais ne disposait pas de grandes performances.
Prévu comme chasseur colonial, dix-sept étaient opérationnels en [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Ils patrouillèrent vers [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] puis [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] sans rencontrer l'ennemi avant l'armistice.
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Le Koolhoven F.K.58 est un avion hollandais fabriqué en 1940 à la demande de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] dont les capacités de construction étaient saturées.
Monoplan, à train rentrant et habitacle fermé, il était d'un aspect assez moderne, mais ne disposait pas de grandes performances.
Prévu comme chasseur colonial, dix-sept étaient opérationnels en [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Koolhoven F.K.58
Le FK 58 sur Wikipedia.en
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The Koolhoven F.K.58 was a single engine, interceptor-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designed by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] under contract by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Intended for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] use, the F.K.58 saw limited service in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Design and development
In 1937, as it became apparent to the French Air Council that domestic manufacturers would not be sufficient to equip the Armée de l'Air with enough fighters, the Dutch were contracted to produce a cheap, high performance fighter to supplement French construction.
As produced, the F.K.58 was rather better than the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and comparable to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] but inferior to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and most of the German aircraft it faced.
It was of composite construction like the British [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with a body of wooden and steel tubing and a skin of metal plates and linen.
The wings were made entirely of wood.
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The Koolhoven F.K.58 was a single engine, interceptor-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designed by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] under contract by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Design and development
In 1937, as it became apparent to the French Air Council that domestic manufacturers would not be sufficient to equip the Armée de l'Air with enough fighters, the Dutch were contracted to produce a cheap, high performance fighter to supplement French construction.
As produced, the F.K.58 was rather better than the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and comparable to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] but inferior to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and most of the German aircraft it faced.
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The wings were made entirely of wood.
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Re: Koolhoven F.K.58
The prototype Koolhoven Model 1166 (later named F.K.58) first flew on 17 July 1938.
The French placed an order for 50 F.K.58s in January 1939, and the Dutch also placed an order for 36 fighters based on the performance of the second prototype (the first having been destroyed in a crash) but powered by Bristol Taurus engines.
Unfortunately, just 17 of the French order were completed at the Koolhoven works due to insufficient French-supplied engines and instruments, and they were subsequently sent to France fitted with Dutch equipment.
Production was transferred to Nevèrs where just one more F.K.58 was produced.
The completed fighters (7 F.K.58s, 11 F.K.58As) were fitted with French equipment and their loaner parts returned to the Netherlands.
The French placed an order for 50 F.K.58s in January 1939, and the Dutch also placed an order for 36 fighters based on the performance of the second prototype (the first having been destroyed in a crash) but powered by Bristol Taurus engines.
Unfortunately, just 17 of the French order were completed at the Koolhoven works due to insufficient French-supplied engines and instruments, and they were subsequently sent to France fitted with Dutch equipment.
Production was transferred to Nevèrs where just one more F.K.58 was produced.
The completed fighters (7 F.K.58s, 11 F.K.58As) were fitted with French equipment and their loaner parts returned to the Netherlands.
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Re: Koolhoven F.K.58
Even had the order of 50 aircraft been available for the Battle of France, it is unlikely that the small number of aircraft, outclassed as they were by German fighters, could have changed the outcome much.
Had they been employed in their intended role as colonial fighters, they might have acquitted themselves well against the Italian aircraft in that theatre.
Had they been employed in their intended role as colonial fighters, they might have acquitted themselves well against the Italian aircraft in that theatre.
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Re: Koolhoven F.K.58
Operational history
The F.K.58 was originally procured for use as colonial fighters.
Instead, the 13 fighters operational by May 1940 were manned by expatriate [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] pilots of Captain Walerian Jasionkowski's improvised escadre, the patrouille DAT (Défense Aérienne du Territoire) based at Salon and Clermont-Aulnat.
As delivered, the fighters were not armed and the Poles had to acquire machine guns and fit them.
The F.K.58 was originally procured for use as colonial fighters.
Instead, the 13 fighters operational by May 1940 were manned by expatriate [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] pilots of Captain Walerian Jasionkowski's improvised escadre, the patrouille DAT (Défense Aérienne du Territoire) based at Salon and Clermont-Aulnat.
As delivered, the fighters were not armed and the Poles had to acquire machine guns and fit them.
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Re: Koolhoven F.K.58
From 30 May 1940, they were used in the defence of French cities, patrolling in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] - [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] area, then from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], without any encounters with the enemy.
The type's service life was short-lived with only 47 or so operational sorties recorded; the unit had no confirmed victories, but at least one F.K.58 was lost.
After the fall of France, all surviving airframes were scrapped.
The type's service life was short-lived with only 47 or so operational sorties recorded; the unit had no confirmed victories, but at least one F.K.58 was lost.
After the fall of France, all surviving airframes were scrapped.
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Re: Koolhoven F.K.58
Variants
F.K.58 Prototype
Prototype powered by 1,080 hp Hispano-Suiza 14AA engine, 2 built.
F.K.58 Prototype
Prototype powered by 1,080 hp Hispano-Suiza 14AA engine, 2 built.
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Re: Koolhoven F.K.58
F.K.58
First production variant powered by Hispano-Suiza 14A radial engine, 7 built.
First production variant powered by Hispano-Suiza 14A radial engine, 7 built.
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Re: Koolhoven F.K.58
Specifications (F.K.58)
General characteristics
General characteristics
- Crew: One
- Length: 8.7 m (28 ft 6.75 in)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 11 m (36 ft 1.25 in)
- Height: 3 m (9 ft 10 in)
- Wing area: 17.3 m² (186.2 ft²)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 1,930 kg (4,255 lb)
- Loaded weight: 2,750 kg (6,063 lb)
- Powerplant: 1× [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 768 kW (1,030 hp)
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Re: Koolhoven F.K.58
Performance
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 475 km/h (295 mph)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 430 km/h (267 mph)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 750 km (466 mi)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 10,000 m (32,810 ft)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 11.6 m/s (1,130 ft/min)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: kg/m² (lb/ft²)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: kW/kg (hp/lb)
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Re: Koolhoven F.K.58
Bibliography
- Green, William. Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters. London: Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Taylor, John W.R. "Koolhoven F.K.58." Combat Aircraft of the World from 1909 to the present. New York: G.P. Putnam's Sons, 1969. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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