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Pratt & Whitney J52

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:03

Le Pratt & Whitney J52, dérivé proche du JT-8D, vu par Wikipedia.en

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Pratt & Whitney J52 (company designation JT8A) is an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine originally designed for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], in the 9,000 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-class.

It powered the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] cruise missile.

The engine is still in use in 2011 in models of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The engine also provided the basis for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a popular civilian [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine.
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:05

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:05

Design and development


The J52 was developed in the mid-1950s for the US Navy as a scaled-down derivative of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

It was initially intended to power the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], an advanced avionics model that was canceled in 1957.

After being canceled, the USAF selected the J52 to power the AGM-28 Hound Dog cruise missile.

The engine was designed with several unique features for this application, including a "conical centerbody mounted in the intake" and a "variable central plug ... in the nozzle".

Then, in 1958, the US Navy selected the engine to power what became the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:07

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:08

U.S. Navy Aviation Mechanic Second Class Richard Sage repairs the Pratt & Whitney J52-P8B engine of a Grumman A-6E Intruder in a hangar aboard the aircraft carrier USS America (CV-66) on 1 November 1993.

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:09

The J52-P-6 model, designed for the YA2F-1 (YA-6A) Intruder, had a unique nozzle that could be angled downward at 23 degrees for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] takeoffs; this was not used on production A-6s.

Returning full circle, the J52 was selected to power the A4D-5, another model of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], remaining in all subsequent new-built models.

The twin-spool J52 employs a split 12-stage [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] consisting of a five-stage low pressure unit and a seven-stage high pressure unit.

Behind the compressor is a nine-unit [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-annular [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and a two-stage split turbine.
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:15

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:15

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:17

Variants

J52-P-3

  • Flown in: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
    This variant produced 7,500 lbf (33,000 N) of thrust. The design of the P-3 model included a variable inlet duct to improve engine efficiency at the various altitudes the cruise missile was designed to fly at.

J52-P-6

  • Flown in: A-6A. This variant produced 8,500 lbf (38,000 N) of thrust and included the 23-degree downward swiveling nozzle.

J52-P6A

  • Flown in: A-4E, TA-4J, EA-6B (the first few). This variant produced 8,500 lbf (38,000 N) of thrust.

J52-P-8A/B

  • Flown in: A-4F/G/H/K, TA-4E/F/G/H, A-6E, EA-6B. This variant produced 9,300 lbf (41,000 N) of thrust.

J52-P-408

  • Flown in: A-4M/N, TA-4KU, EA-6B. This variant included variable inlet guide vanes (VIGV) in the LPC, air-cooled turbine blades, and produced 11,200 lbf (50,000 N) of thrust.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Still in operation with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

J52-P-409

  • Also known as PW1212. 12,000 lbf (53 kN) thrust version of the J52-P-408 with an improved low pressure turbine (LPT) and faster acceleration. Designed for the EA-6B and was additionally marketed as an upgrade for the A-4. The J52-P-409 was also proposed as a cost-effective upgrade to the A-6E as an alternative to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], but was not purchased. The P-409 engine was also proposed for use in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]but that program was canceled after three protoypes were built and flown. The P-409 would have been available as a new engine or as an upgrade kit for P-408 engines, but was never ordered in significant quantities.
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:20

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:22

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:22

U.S. Navy Aviation Machinist's Mate 2nd Class Shaun Elling, prepares an EA-6B Prowler Pratt & Whitney J52 P-408 engine for transport in the aircraft carrier USS Kitty Hawk's (CV 63) jet shop while under way on the Pacific Ocean during the Rim of the Pacific 2008 exercise July 17, 2008.

When the repairs are beyond the scope of the jet shop the engines are boxed up and sent off to a repair depot.

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:25

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:25

Derivatives


PW1216

  • An [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] derivative of the J52-P409 engine proposed for the Grumman Sabre II concept (the project later evolved into the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]). The afterburner, designed in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], would have increased thrust to 16,000 lbf (71 kN).
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:31

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:31

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:34

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:36

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:37

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:38

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:43

Pacific Ocean (Nov. 16, 2004) - Sailors move a Pratt & Whitney J52-P408 turbofan engine used by EA-6B Prowler electronic attack aircraft, in the Jet Shop aboard the Nimitz-class aircraft carrier USS Abraham Lincoln (CVN 72). Lincoln and embarked Carrier Air Wing Two (CVW-2) are currently deployed to the Western Pacific Ocean.

U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Jordon R. Beesley

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:44

Specifications (J52-P-408)



General characteristics



  • Type: Turbojet
  • Length: 118 in (3.0 m)
  • Diameter: 38 in (0.814 m)
  • Dry weight: 2,318 lb (1,052 kg)

Components



  • Compressors: Axial flow, 5-stage LP, 7-stage HP
  • Turbines: Single stage HP, single stage LP
  • Fuel type: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:46

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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 14:46

Performance



  • Maximum thrust: 11,200 lbf (50.0kN)
  • Overall pressure ratio: 14.6 : 1
  • Mass flow per second: 143 lb/sec
  • Specific fuel consumption: 0.89 lb/lbf*hr
  • Thrust-to-weight ratio: 4.83:1
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Message par ELODEA Mar 03 Jan 2012, 15:33

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