Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
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Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Autre appareil d'observation chez Stinson, le mdle 74 ou L 1 sur Wikipedia.en
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The Stinson L-1 Vigilant (company designation Model 74) was a 1940s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] light observation aircraft built by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (by November 1940 a division of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]).
The aircraft was operated by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] as the O-49 until 1942.
Design and development
The Vigilant was designed in response to a 1938 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design competition for a two-seat light observation aircraft.
When the German-manufactured [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was demonstrated at the Cleveland Air Races, the Air Corps revised its specifications in an attempt to match the performance of the Storch. Stinson (later a division of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]), won the $1.5 million contract over 11 competitors, including the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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The Stinson L-1 Vigilant (company designation Model 74) was a 1940s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] light observation aircraft built by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (by November 1940 a division of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]).
The aircraft was operated by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] as the O-49 until 1942.
Design and development
The Vigilant was designed in response to a 1938 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design competition for a two-seat light observation aircraft.
When the German-manufactured [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was demonstrated at the Cleveland Air Races, the Air Corps revised its specifications in an attempt to match the performance of the Storch. Stinson (later a division of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]), won the $1.5 million contract over 11 competitors, including the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
The Model 74 was a single radial engined high-wing monoplane with trailing-edge high-lift devices for low speed and high lift performance.
The prototype aircraft was built full-span leading-edge automatic slots manufactured by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and slotted flaps.
The Model V-74 was given the Army designation YO-49 for evaluation, with the first flight by test pilot Al Schramm on July 15, 1940.
The aircraft was built of steel tubing and fabric, with the fuselage forward of the wing enclosed in sheet metal.
Control surfaces and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were fabric-covered [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The Lycoming power plant was hand-cranked inertia starting, and was fitted with a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
At least twelve ambulance conversions were fitted with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 49-4000 pontoons (4000-pound [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) for amphibious landings and takeoffs.
The prototype aircraft was built full-span leading-edge automatic slots manufactured by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and slotted flaps.
The Model V-74 was given the Army designation YO-49 for evaluation, with the first flight by test pilot Al Schramm on July 15, 1940.
The aircraft was built of steel tubing and fabric, with the fuselage forward of the wing enclosed in sheet metal.
Control surfaces and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were fabric-covered [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The Lycoming power plant was hand-cranked inertia starting, and was fitted with a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
At least twelve ambulance conversions were fitted with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 49-4000 pontoons (4000-pound [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) for amphibious landings and takeoffs.
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
The Vigilant was capable of stopping in less than its own length, and could maintain stable flight at 31 miles per hour.
Anecdotally, the Vigilant was said to be capable of backwards flight in a strong headwind.
Operational history
The Stinson Vigilant was used in diverse roles such as towing training gliders, artillery spotting, liaison, emergency rescue, transporting supplies, and special espionage flights.
Another contract was later awarded for the O-49A which had a slightly longer fuselage and other equipment changes.
In April 1942 the aircraft were redesignated the L-1 and L-1A (liaison).
Up to 17 L-1 and 96 L-1A aircraft were allocated to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] under the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with varying numbers given for aircraft actually delivered (see [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], below).
The RAF designated the aircraft the Vigilant Mk I and Vigilant Mk II. General [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Commander of the First Canadian Army in Europe during World War Two, maintained a Vigilant for his personal use.
Anecdotally, the Vigilant was said to be capable of backwards flight in a strong headwind.
Operational history
The Stinson Vigilant was used in diverse roles such as towing training gliders, artillery spotting, liaison, emergency rescue, transporting supplies, and special espionage flights.
Another contract was later awarded for the O-49A which had a slightly longer fuselage and other equipment changes.
In April 1942 the aircraft were redesignated the L-1 and L-1A (liaison).
Up to 17 L-1 and 96 L-1A aircraft were allocated to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] under the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with varying numbers given for aircraft actually delivered (see [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], below).
The RAF designated the aircraft the Vigilant Mk I and Vigilant Mk II. General [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Commander of the First Canadian Army in Europe during World War Two, maintained a Vigilant for his personal use.
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Aircraft were modified for a variety of roles including as an ambulance aircraft.
No further production orders were placed as the aircraft was superseded by procurement of vast numbers of the L-5
Sentinel and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] "puddle-jumper" aircraft.
Five examples of the Stinson O-49 Vigilant currently survive in museums in the United States.
No further production orders were placed as the aircraft was superseded by procurement of vast numbers of the L-5
Sentinel and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] "puddle-jumper" aircraft.
Five examples of the Stinson O-49 Vigilant currently survive in museums in the United States.
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Variants
All data from Merriam unless otherwise shown.
Stinson Model 74
company designation
O-49 Vigilant
US Army designation for first production batch, 142 built.
L-1 Vigilant
1942 redesignation of O-49.
O-49A Vigilant
Fuselage lengthened 13 inches, 182 built.
O-49B Vigilant
Conversion to ambulance variant, three or four converted.
L-1A Vigilant
1942 redesignation of O-49A.
L-1B Vigilant
1942 redesignation of O-49B.
L-1C Vigilant
L-1A ambulance variant, 113 converted.
L-1D Vigilant
L-1A training glider tug, 14 to 21 converted.
L-1E Vigilant
L-1 amphibious ambulance variant, seven converted.
L-1F Vigilant
L-1A amphibious ambulance variant, five conversions.
Vigilant Mk I
RAF designation of L-1, 14 to 17 allocated by Lend Lease
Vigilant Mk II
RAF designation of L-1A, 96 allocated, circa 13 to 54 delivered
CQ-2 Vigilant
US Navy conversion of L-1A to target control aircraft, one or more converted
All data from Merriam unless otherwise shown.
Stinson Model 74
company designation
O-49 Vigilant
US Army designation for first production batch, 142 built.
L-1 Vigilant
1942 redesignation of O-49.
O-49A Vigilant
Fuselage lengthened 13 inches, 182 built.
O-49B Vigilant
Conversion to ambulance variant, three or four converted.
L-1A Vigilant
1942 redesignation of O-49A.
L-1B Vigilant
1942 redesignation of O-49B.
L-1C Vigilant
L-1A ambulance variant, 113 converted.
L-1D Vigilant
L-1A training glider tug, 14 to 21 converted.
L-1E Vigilant
L-1 amphibious ambulance variant, seven converted.
L-1F Vigilant
L-1A amphibious ambulance variant, five conversions.
Vigilant Mk I
RAF designation of L-1, 14 to 17 allocated by Lend Lease
Vigilant Mk II
RAF designation of L-1A, 96 allocated, circa 13 to 54 delivered
CQ-2 Vigilant
US Navy conversion of L-1A to target control aircraft, one or more converted
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Specifications (L-1A)
Data from American Warplanes of World War II
General characteristics
Data from American Warplanes of World War II
General characteristics
- Crew: 3
- Length: 34 ft 3 in (10.44 m)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 50 ft 11 in (15.52 m)
- Height: 10 ft 2in (3.10 m)
- Wing area: 329 ft² (30.6 m²)
- Empty weight: 2670 lb (1211 kg)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 3400 lb (1542 kg)
- Powerplant: 1× [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] radial piston, 295 hp (220 kW)
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Performance
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 106 knots (122 mph, 196 km/h)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 243 nm (280 mi, 451 km)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 12,800 ft (3900 m)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 408 ft/min (124.36 m/min)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 10.3 lb/ft² (50.4 kg/m²)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 0.0867 hp/lb (0.143 kW/kg)
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Re: Stinson / Vultee 74. L-1 Vigilant
Bibliography
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
- Donald, David (ed.). American Warplanes of World War II. London: Aerospace Publishing, 1995. ISBN
1-874023-72-7. - Eden, Paul and Soph Moeng (eds.). The Complete Encyclopedia of World Aircraft. Amber Books Ltd.,
2002. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] - Merriam, Ray (ed.). World War II Journal #15: U.S. Military Aircraft of World War II. Bennington, Vermont, USA:
Merriam Press, 2002. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Ogden, Bob. Aviation Museums and Collections of North America. (2007) Air-Britain (Historians ) Ltd.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Part Work 1982-1985). London: Orbis Publishing.
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