Dewoitine D.332
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Dewoitine D.332
Le D 332 Emeraude sur Wikipedia.fr
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Le Dewoitine D.332 L'Émeraude est un trimoteur de transport 8 passagers, modèle construit à un seul exemplaire par Émile Dewoitine en 1933.
Il réalisa son premier vol le 11 juillet 1933 et établit le record de vitesse entre Paris et Saïgon.
Il s'écrasa lors de son voyage retour sur une colline du Morvan le 15 janvier 1934.
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Le Dewoitine D.332 L'Émeraude est un trimoteur de transport 8 passagers, modèle construit à un seul exemplaire par Émile Dewoitine en 1933.
Il réalisa son premier vol le 11 juillet 1933 et établit le record de vitesse entre Paris et Saïgon.
Il s'écrasa lors de son voyage retour sur une colline du Morvan le 15 janvier 1934.
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Re: Dewoitine D.332
Accident
Lors de son voyage retour après une halte à Marignane, il dut se poser à Lyon après avoir lutté contre un vent violent, suite à un problème d'altimètre.
Il redécolla néanmoins pour Le Bourget en début de soirée, le 15 janvier 1934.
À 19h30, le radio Ferdinand Queyrel envoya un message indiquant que l'avion volait à 1700 mètres d'altitude et que tout allait bien malgré une tempête de neige.
André Launay était aux commandes.
Quelques minutes plus tard, l'Émeraude s'écrasait sur une colline du Morvan, sur la commune de Corbigny (Nièvre) et l'épave prit feu.
Les dix personnes à bord furent tuées, Maurice Noguès, pionnier de l'aviation et directeur général adjoint de la nouvelle compagnie Air France créée en 1933, Maurice Balazuc, le directeur technique de cette dernière, Emmanuel Chaumié, directeur de l'Aviation civile, son épouse, Pierre Pasquier gouverneur général de l'Indochine française, Jean-Jacques Larrieu, chargé de mission au ministère de l'air, le capitaine Brusseaux, ordonnance du Gouverneur, André Launay pilote, Ferdinand Queyrel, radio-télégraphiste, Camille Crampel, mécanicien-navigant.
Lors de son voyage retour après une halte à Marignane, il dut se poser à Lyon après avoir lutté contre un vent violent, suite à un problème d'altimètre.
Il redécolla néanmoins pour Le Bourget en début de soirée, le 15 janvier 1934.
À 19h30, le radio Ferdinand Queyrel envoya un message indiquant que l'avion volait à 1700 mètres d'altitude et que tout allait bien malgré une tempête de neige.
André Launay était aux commandes.
Quelques minutes plus tard, l'Émeraude s'écrasait sur une colline du Morvan, sur la commune de Corbigny (Nièvre) et l'épave prit feu.
Les dix personnes à bord furent tuées, Maurice Noguès, pionnier de l'aviation et directeur général adjoint de la nouvelle compagnie Air France créée en 1933, Maurice Balazuc, le directeur technique de cette dernière, Emmanuel Chaumié, directeur de l'Aviation civile, son épouse, Pierre Pasquier gouverneur général de l'Indochine française, Jean-Jacques Larrieu, chargé de mission au ministère de l'air, le capitaine Brusseaux, ordonnance du Gouverneur, André Launay pilote, Ferdinand Queyrel, radio-télégraphiste, Camille Crampel, mécanicien-navigant.
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Re: Dewoitine D.332
Des obsèques officielles par le gouvernement français furent organisées quatre jours plus tard.
En 1938, un monument commémorant l'accident fut érigé non loin du lieu de l'accident. Il est constitué de quatre colonnes pointées vers le ciel adossé à une stèle inclinée. Sur celle-ci sont placés dix médaillons rappelant les noms de chacune des dix victimes. La stèle, large de 26 mètres, représente l'envergure de l'appareil.
Fin 1999, l'association "L'avion Émeraude" s'est créée pour commémorer le souvenir de l'avion, de son équipage et de ses passagers ainsi que pour participer à la restauration et l'entretien du monument. En mai 2004, une cérémonie qui a regroupé les descendants des victimes, a célébré le souvenir et la remise en état du monument.
Le Dewoitine D.333 en sera dérivé dont 3 exemplaires seront construits en 1935 pour Air France.
En 1938, un monument commémorant l'accident fut érigé non loin du lieu de l'accident. Il est constitué de quatre colonnes pointées vers le ciel adossé à une stèle inclinée. Sur celle-ci sont placés dix médaillons rappelant les noms de chacune des dix victimes. La stèle, large de 26 mètres, représente l'envergure de l'appareil.
Fin 1999, l'association "L'avion Émeraude" s'est créée pour commémorer le souvenir de l'avion, de son équipage et de ses passagers ainsi que pour participer à la restauration et l'entretien du monument. En mai 2004, une cérémonie qui a regroupé les descendants des victimes, a célébré le souvenir et la remise en état du monument.
Le Dewoitine D.333 en sera dérivé dont 3 exemplaires seront construits en 1935 pour Air France.
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Re: Dewoitine D.332
Le Dewoitine 332 sur Wikipedia.en
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The Dewoitine D.332 was a 1930s French eight-passenger airliner built by Dewoitine.
Design and development
The D.332 was an all-metal cantilever low-wing monoplane.
The pilot and co-pilot were seated side-by-side in a cabin located forward of the wing leading edge.
A radio operator station was located behind the pilots, and it had a passenger cabin for eight passengers.
The landing gear had trouser-type fairings on the main gear legs.
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The Dewoitine D.332 was a 1930s French eight-passenger airliner built by Dewoitine.
Design and development
The D.332 was an all-metal cantilever low-wing monoplane.
The pilot and co-pilot were seated side-by-side in a cabin located forward of the wing leading edge.
A radio operator station was located behind the pilots, and it had a passenger cabin for eight passengers.
The landing gear had trouser-type fairings on the main gear legs.
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Re: Dewoitine D.332
Operations
The aircraft first flew on 11 July 1933 powered by three Hispano-Suiza 9V radial engines.
The prototype was named Emeraude (French: "Emerald") and carried out demonstration flights around European capitals.
Emeraude gained a world class record on 7 September 1933 when it flew a 1,000 km (620 mi) course with a useful load of 2,000 kg (4,410 lb) at an average speed of 159.56 km/h (99.1 mph).
Designed to meet an Air France requirement for use on the route to French Indo-China, the aircraft set out for Saigon on 21 December 1933 on a proving flight. The aircraft arrived at Saigon on 28 December 1933. On the return flight when only 400 km (250 mi) from its destination, Le Bourget airport, Emeraude struck a hill near Corbigny in a violent snowstorm and was destroyed.
Despite the accident, Air France decided to order three of an improved version designated the D.333.
The D.333 was a heavier and strengthened 10-seat version, the fully loaded weight was increased by 1,650 kg (3,640 lb).
The three D.333s were used on the Toulouse-Dakar sector of the Air France South American route for several years.
The aircraft first flew on 11 July 1933 powered by three Hispano-Suiza 9V radial engines.
The prototype was named Emeraude (French: "Emerald") and carried out demonstration flights around European capitals.
Emeraude gained a world class record on 7 September 1933 when it flew a 1,000 km (620 mi) course with a useful load of 2,000 kg (4,410 lb) at an average speed of 159.56 km/h (99.1 mph).
Designed to meet an Air France requirement for use on the route to French Indo-China, the aircraft set out for Saigon on 21 December 1933 on a proving flight. The aircraft arrived at Saigon on 28 December 1933. On the return flight when only 400 km (250 mi) from its destination, Le Bourget airport, Emeraude struck a hill near Corbigny in a violent snowstorm and was destroyed.
Despite the accident, Air France decided to order three of an improved version designated the D.333.
The D.333 was a heavier and strengthened 10-seat version, the fully loaded weight was increased by 1,650 kg (3,640 lb).
The three D.333s were used on the Toulouse-Dakar sector of the Air France South American route for several years.
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Re: Dewoitine D.332
Variants
* D.332: Prototype aircraft with eight seats. One built.
* D.333: Production aircraft with 10 seats. Three built.
* D.338: Improved version with retractable undercarriage.
* D.332: Prototype aircraft with eight seats. One built.
* D.333: Production aircraft with 10 seats. Three built.
* D.338: Improved version with retractable undercarriage.
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Re: Dewoitine D.332
Le D 338 sur Wikipedia.en
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The Dewoitine D.338 was a 1930s French 22-passenger airliner built by Dewoitine.
Design and development
The D.338 was a development of the D.333 with retractable undercarriage.
First flown in 1936 it had a slightly increased wingspan, and the fuselage was lengthened by 3.18 m (10 ft 5¼ in).
For short routes, the aircraft could carry 22 passengers, aircraft used in the Far East were fitted with 12 luxury seats, including six that could be converted into sleeping berths.
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The Dewoitine D.338 was a 1930s French 22-passenger airliner built by Dewoitine.
Design and development
The D.338 was a development of the D.333 with retractable undercarriage.
First flown in 1936 it had a slightly increased wingspan, and the fuselage was lengthened by 3.18 m (10 ft 5¼ in).
For short routes, the aircraft could carry 22 passengers, aircraft used in the Far East were fitted with 12 luxury seats, including six that could be converted into sleeping berths.
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Re: Dewoitine D.332
Operational service
The D.338 had a reputation for reliability and was used during World War II in the French overseas possessions.
Nine aircraft that survived the war were operated on the Paris-Nice service for several months.
The D.338 had a reputation for reliability and was used during World War II in the French overseas possessions.
Nine aircraft that survived the war were operated on the Paris-Nice service for several months.
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Re: Dewoitine D.332
Variants
D.338
Main production version, 30 built.
D.342
One aircraft built in 1939 with improved lines and room for 24-passengers, powered by three 682 kW (915 hp) Gnome-Rhône 14N radial engines. Delivered to Air France in 1942.
D.620
Development of the D.338 with three supercharged 656 kW (880 hp) Gnome-Rhône 14Krsd radial engines and room for 30 passengers, one built but not delivered.
D.338
Main production version, 30 built.
D.342
One aircraft built in 1939 with improved lines and room for 24-passengers, powered by three 682 kW (915 hp) Gnome-Rhône 14N radial engines. Delivered to Air France in 1942.
D.620
Development of the D.338 with three supercharged 656 kW (880 hp) Gnome-Rhône 14Krsd radial engines and room for 30 passengers, one built but not delivered.
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Re: Dewoitine D.332
Specifications(D.338)
Data from The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Part Work 1982-1985)
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 22.13 m (72 ft 7¼ in)
* Wingspan: 29 m (95 ft 1¾ in)
* Height: ()
* Wing area: 80 m² (861.14 ft²)
* Powerplant: 3× Hispano-Suiza V16/17 radial engine, 485 kW (650 hp) each
Data from The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Part Work 1982-1985)
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 22.13 m (72 ft 7¼ in)
* Wingspan: 29 m (95 ft 1¾ in)
* Height: ()
* Wing area: 80 m² (861.14 ft²)
* Powerplant: 3× Hispano-Suiza V16/17 radial engine, 485 kW (650 hp) each
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Re: Dewoitine D.332
Performance
* Maximum speed: 301 km/h (187 mph)
* Cruise speed: 260 km/h (162 mph)
* Maximum speed: 301 km/h (187 mph)
* Cruise speed: 260 km/h (162 mph)
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Re: Dewoitine D.332
Et de nouveau le D.332
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Specifications (D.332)
Data from The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Part Work 1982-1985)
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 18.95 m (62 ft 2 in)
* Wingspan: 29 m (95 ft 1¾ in)
* Height: ()
* Wing area: 80 m² (861.14 ft²)
* Empty weight: 5,280 kg (11,640 lb)
* Max takeoff weight: 9,350 kg (20,613 lb)
* Powerplant: 3× Hispano-Suiza V9 (licence-built Wright Cyclone) radial piston, 429 kW (575 hp) each
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Specifications (D.332)
Data from The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Part Work 1982-1985)
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 18.95 m (62 ft 2 in)
* Wingspan: 29 m (95 ft 1¾ in)
* Height: ()
* Wing area: 80 m² (861.14 ft²)
* Empty weight: 5,280 kg (11,640 lb)
* Max takeoff weight: 9,350 kg (20,613 lb)
* Powerplant: 3× Hispano-Suiza V9 (licence-built Wright Cyclone) radial piston, 429 kW (575 hp) each
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Re: Dewoitine D.332
Performance
* Maximum speed: 300 km/h (186 mph)
* Cruise speed: 250 km/h (155 mph)
* Range: 2,000 km (1,243 mi)
* Service ceiling: 6,300 m (20,670 ft)
* Maximum speed: 300 km/h (186 mph)
* Cruise speed: 250 km/h (155 mph)
* Range: 2,000 km (1,243 mi)
* Service ceiling: 6,300 m (20,670 ft)
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