Ryan XF2R Dark Shark
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Ryan XF2R Dark Shark
Le prototype Ryan XF2R Dark Shark raconté brièvement sur Wikipedia.en
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The Ryan XF2R Dark Shark was an experimental aircraft built for the United States Navy that combined turboprop and turbojet propulsion.
It was based on Ryan's earlier FR Fireball, but replaced the Fireball's piston engine with a General Electric T-31 turboprop engine driving a huge 4-bladed Hamilton Standard propeller.
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The Ryan XF2R Dark Shark was an experimental aircraft built for the United States Navy that combined turboprop and turbojet propulsion.
It was based on Ryan's earlier FR Fireball, but replaced the Fireball's piston engine with a General Electric T-31 turboprop engine driving a huge 4-bladed Hamilton Standard propeller.
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
The turboprop made for much improved performance over the Fireball, but the Navy showed little interest in it; by that time, they had abandoned the idea of the combination fighter and were instead looking into all-jet fighters.
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
The United States Air Force, however, showed a little more interest; they were at the time evaluating the Convair XP-81 of similar concept, and asked Ryan to modify the XF2R to use the Westinghouse J-34 turbojet instead of the General Electric J-31 used previously.
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
Although the Dark Shark proved to be a capable aircraft, it never got further than the prototype stage; all-jet aircraft were considered superior.
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
Specifications
Data from The Complete Book of Fighters
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 36 ft 0 in (10.97 m)
* Wingspan: 42 ft 0 in (12.80 m)
* Height: 14 ft 0 in (4.27 m)
* Wing area: 305 ft² (28.3 m²)
* Loaded weight: 11,000 lb (4,990 kg)
* Powerplant:
o 1× General Electric J31 turbojet, 1,600 lbf (7.1 kN)
o 1× General Electric T31 turboprop, 1,760 hp (1,310 kW)
Data from The Complete Book of Fighters
General characteristics
* Crew: 1
* Length: 36 ft 0 in (10.97 m)
* Wingspan: 42 ft 0 in (12.80 m)
* Height: 14 ft 0 in (4.27 m)
* Wing area: 305 ft² (28.3 m²)
* Loaded weight: 11,000 lb (4,990 kg)
* Powerplant:
o 1× General Electric J31 turbojet, 1,600 lbf (7.1 kN)
o 1× General Electric T31 turboprop, 1,760 hp (1,310 kW)
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
Performance
* Maximum speed: 497 mph (432 kn, 800 km/h) (at sea level)
* Service ceiling: 39,100 ft (11,900 m)
* Rate of climb: 4,850 ft/min (24.64 m/s)
* Wing loading: 36.1 lb/ft² (176 kg/m²)
* Maximum speed: 497 mph (432 kn, 800 km/h) (at sea level)
* Service ceiling: 39,100 ft (11,900 m)
* Rate of climb: 4,850 ft/min (24.64 m/s)
* Wing loading: 36.1 lb/ft² (176 kg/m²)
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
Bibliography
* Ginter, Steve. Ryan FR-1 Fireball and XF2R-1 Darkshark, Naval Fighters Number 28'. Simi Valley, CA: Ginter Books, 1995. ISBN 0-942612-28-0.
* McDowell, Ernest. FR-1 Fireball, Mini in action number 5. Carrollton, TX: Squadron/Signal Publications Inc., 1995. ISBN 0-89747-344-2.
* Ginter, Steve. Ryan FR-1 Fireball and XF2R-1 Darkshark, Naval Fighters Number 28'. Simi Valley, CA: Ginter Books, 1995. ISBN 0-942612-28-0.
* McDowell, Ernest. FR-1 Fireball, Mini in action number 5. Carrollton, TX: Squadron/Signal Publications Inc., 1995. ISBN 0-89747-344-2.
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Re: Ryan XF2R Dark Shark
Autre source d'intérêt :
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Le turbopropulseur du Darkshark était un General Electric TG-100 (GE T-31), qui fournissait de la puissance à l’hélice mais aussi une poussée résiduelle par ses tuyères d’échappement. Les trois quarts de la puissance disponible (1700 chevaux) étaient fournis par l’hélice, le quart restant (250 kgp) par la poussée des échappements situés de chaque côté du fuselage, juste au-dessous de l'habitacle. Le moteur arrière était le General Electric I-16 (GE J-31) de 720 kilos de poussée utilisé sur le FR-1. Le turbopropulseur équipé d’une hélice à quatre pales Hamilton hydromatic de 3.35 mètres de diamètre permis de développer une nouvelle méthode pour "freiner" l’appareil.
Le pilote du Darkshark pouvait faire varier le pas de l’hélice pendant l'approche finale, de sorte que la traînée accrue donne un angle de descente plus fort et réduise fortement la longueur d'atterrissage. Cette méthode était si efficace qu'Al Conover, le pilote d'essai de Ryan, affirmait qu'il pourrait faire apponter le XF2R-1 sur un porte-avions de classe Midway sans prise de brin.
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