Granville Brothers Gee Bee
2 participants
aeronewsline :: Accueil :: Histoire :: Aéronefs 1920 à 1939
Page 3 sur 4
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Granville Brothers Gee Bee
But the R-1 rapidly earned a reputation as, potentially, a very dangerous machine.
The small wings, very low [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and tiny control surfaces made for an aircraft that could rapidly get
away from all but the most skilled pilots.
Unfortunately, this shortcoming was common to most air racers of the day.
During the 1933 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] race, racing pilot Russell Boardman was killed, flying Number 11.
After taking off from a refueling stop in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the R-1 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], caught a wingtip and crashed.
The small wings, very low [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and tiny control surfaces made for an aircraft that could rapidly get
away from all but the most skilled pilots.
Unfortunately, this shortcoming was common to most air racers of the day.
During the 1933 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] race, racing pilot Russell Boardman was killed, flying Number 11.
After taking off from a refueling stop in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the R-1 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], caught a wingtip and crashed.
SWINGER- CLUB
- Messages : 955
Re: Granville Brothers Gee Bee
The R-1 was later repaired with parts from the crashed R-2, creating the "Long Tail Racer."
Unfortunately, this plane also crashed soon after it was built but, luckily, Roy Minor, the pilot, was not severely injured.
After another rebuild, the Long Tail Racer was sold to Cecil Allen.
Allen, against the advice of the Granvilles, modified it by installing larger gas tanks aft of center, which apparently made the aircraft unstable in pitch. Allen took off with a full fuel tank, crashed, and was killed.
After this final crash, the aircraft was never rebuilt.
Unfortunately, this plane also crashed soon after it was built but, luckily, Roy Minor, the pilot, was not severely injured.
After another rebuild, the Long Tail Racer was sold to Cecil Allen.
Allen, against the advice of the Granvilles, modified it by installing larger gas tanks aft of center, which apparently made the aircraft unstable in pitch. Allen took off with a full fuel tank, crashed, and was killed.
After this final crash, the aircraft was never rebuilt.
SWINGER- CLUB
- Messages : 955
Re: Granville Brothers Gee Bee
Specifications (Gee Bee Super Sportster R-1)
Data from "The Influence of Racing Types on Commercial Aircraft Design." Aero Digest magazine
General characteristics
Data from "The Influence of Racing Types on Commercial Aircraft Design." Aero Digest magazine
General characteristics
- Crew: 1
- Length: 17 ft 8 in (5.38 m)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 25 ft (7.62 m)
- Height: 8 ft 2 in (2.48 m)
- Wing area: 75 ft² (6.97 m²)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 1840 lbs (834 kg)
- Loaded weight: 2,415 lbs (1,095 kg)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 3075 lbs (1394.8 kg)
- Powerplant: 1 × [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 1,344 cuin (22 l) displacement Air Cooled 9 cylinder radial, 800 hp (596.5 kW)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 6.1 ,
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 2.5 Degrees
SWINGER- CLUB
- Messages : 955
Re: Granville Brothers Gee Bee
Performance
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 294.38 mph (473.8 km/h)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 260 mph (418.4 km/h)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 90 mph (144 km/h)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 925 miles (1488 km) 630 miles, full throttle
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 6100 ft/min (31 m/s
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 14.6
- full throttle: 2.14 hours,
- cruising: 3.65 hours)
SWINGER- CLUB
- Messages : 955
Re: Granville Brothers Gee Bee
Bibliography
- Benjamin, Delmar and Steve Wolf. Gee Bee. Osceola, Wisconsin: MBI Publishing Co., 1993. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Bowers, Pete M. The Gee Bee Racers, Number 51. Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., 1965.
- Granville, J.I. Farmers Take Flight. Springfield, Massachusetts: Copy Cat Print Shop, 2000. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Haffke, Henry A. Gee Bee: The Real Story of the Granville Brothers and Their Marvelous Airplanes.Colorado Springs, Colorado: VIP Publishers, Inc., 1989. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Mendenhall, Charles A. and Tom Murphy. The Gee Bee Racers: A Legacy of Speed. North Branch, Minnesota: Specialty Press, 1994. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Schmid, S.H. and Truman C. Weaver. The Golden Age of Air Racing: Pre-1940, 2nd rev. edition (EAA Historical Series). Osceola, Wisconsin: MBI Publishing Co., 1991. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Those Incredible Gee Bees (VHS 60 min). Springfield, Massachusetts: Studio 16, 1992.
SWINGER- CLUB
- Messages : 955
Page 3 sur 4 • 1, 2, 3, 4
aeronewsline :: Accueil :: Histoire :: Aéronefs 1920 à 1939
Page 3 sur 4
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum