Blackburn B-54
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Blackburn B-54
Le biplace embarqué de lutte ASM Blackburn B 54 à Double Mamba sur Wikipedia.en
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The Blackburn B-54 and B-88 were prototype [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aircraft of the immediate post [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-era developed for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (FAA).
They shared a conventional [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design with a mid-mounted inverted-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and observer sat in tandem under a long canopy atop the fuselage.
The B-54 had a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the B-88 a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] driving a large [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] scanner was mounted in a retractable [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the rear fuselage, behind a long internal weapons bay.
The program was cancelled in favour of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aircraft.
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The B-54 had a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the B-88 a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] driving a large [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Blackburn B-54
History
The B-54, or Y.A.5, was designed to meet [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for an advanced carrier-borne anti-submarine aircraft by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Rivals [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designed their Fairey 17 to the same specification, which would eventually evolve into the winning design, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The original Y.A.5 was designed to take the new [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] turboprop engine, consisting of two single Naiads driving a contra-rotating propeller through a common gearbox.
This engine was ultimately cancelled, so the Y.A.5 flew as the Y.A.7 with a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] piston engine driving a contra-rotating propeller.
This aircraft made its maiden flight on 20 September 1949 ahead of the compteting Fairey design.
In 1950, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] added the requirement for a radar and radar operator to the specification.
The Y.A.7 was further refined into the Y.A.8, first flying on 3 May 1950, with aerodynamic refinements to improve
handling and the third crew position.
The Y.A.8 design was used as the basis for the B-88 Y.B.1 which first flew on 19 July 1950.
The B-88 had an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine similar in design to the original Naiad that was to be fitted to
the Y.A.5.
Development of this design was protracted and the FAA lost interest in favour of the promising Fairey Gannet, which had already flown with the Double Mamba and carried out landing trials, and which was to enter operational service fulfilling the original specification.
The B-54, or Y.A.5, was designed to meet [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for an advanced carrier-borne anti-submarine aircraft by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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The original Y.A.5 was designed to take the new [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] turboprop engine, consisting of two single Naiads driving a contra-rotating propeller through a common gearbox.
This engine was ultimately cancelled, so the Y.A.5 flew as the Y.A.7 with a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] piston engine driving a contra-rotating propeller.
This aircraft made its maiden flight on 20 September 1949 ahead of the compteting Fairey design.
In 1950, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] added the requirement for a radar and radar operator to the specification.
The Y.A.7 was further refined into the Y.A.8, first flying on 3 May 1950, with aerodynamic refinements to improve
handling and the third crew position.
The Y.A.8 design was used as the basis for the B-88 Y.B.1 which first flew on 19 July 1950.
The B-88 had an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine similar in design to the original Naiad that was to be fitted to
the Y.A.5.
Development of this design was protracted and the FAA lost interest in favour of the promising Fairey Gannet, which had already flown with the Double Mamba and carried out landing trials, and which was to enter operational service fulfilling the original specification.
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Re: Blackburn B-54
Design
The B-54 / B-88 shared a common airframe.
It was a large, single-propeller conventional monoplane with a mid-mounted, inverted-gull wing and a mid-mounted horizontal tail-plane with considerable [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Unlike the Fairey Gannet, it had a simple wing folding mechanism that split once at the angle of the gull-wing.
The deep fuselage accommodated the engine(s), a large weapons bay and the crew of two were seated high up in tandem under a single canopy (the third crewman in the Gannet was specified after the cancellation of the Blackburn design).
The undercarriage was a conventional tricycle type and a radar scanner was carried in the rear fuselage in a retractable dome, much like in the Fairey Gannet.
The B-54 / B-88 shared a common airframe.
It was a large, single-propeller conventional monoplane with a mid-mounted, inverted-gull wing and a mid-mounted horizontal tail-plane with considerable [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Unlike the Fairey Gannet, it had a simple wing folding mechanism that split once at the angle of the gull-wing.
The deep fuselage accommodated the engine(s), a large weapons bay and the crew of two were seated high up in tandem under a single canopy (the third crewman in the Gannet was specified after the cancellation of the Blackburn design).
The undercarriage was a conventional tricycle type and a radar scanner was carried in the rear fuselage in a retractable dome, much like in the Fairey Gannet.
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Re: Blackburn B-54
Engine
After the cancellation of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] programme, the prototype was fitted with the readily available Rolls-Royce Griffon 56 engine, delivering 2,000 hp (1,491 kW) to a 13 ft (4 m), six-blade (two three-bladed propellors) contra rotating
propeller mechanism.
In the B-88, an engine plant based on the Armstrong Siddeley Mamba gas turbine; the Double Mamba - also known as the "Twin Mamba" - driving an eight-blade counter-rotating propeller through a common [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. The ASMD.1 engine used on the B-88 was rated at 2,950 hp (2,200 kW).
After the cancellation of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] programme, the prototype was fitted with the readily available Rolls-Royce Griffon 56 engine, delivering 2,000 hp (1,491 kW) to a 13 ft (4 m), six-blade (two three-bladed propellors) contra rotating
propeller mechanism.
In the B-88, an engine plant based on the Armstrong Siddeley Mamba gas turbine; the Double Mamba - also known as the "Twin Mamba" - driving an eight-blade counter-rotating propeller through a common [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. The ASMD.1 engine used on the B-88 was rated at 2,950 hp (2,200 kW).
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Re: Blackburn B-54
Aircraft
Blackburn B-54/YA.5
intended to take Napier Naiad engine, converted to YA.7 before completion.
Blackburn B-54/YA.7
YA.5 airframe with Rolls-Royce Griffon 56 engine, one prototype WB781 first flown 20 September 1949.
Blackburn B-54/YA.8
Three-seat version with a Griffon 56 engine (later changed to Griffon 57), one prototype WB788 first flown 3 May 1950.
Blackburn B-88 YB.1
YA.8 with Armstrong Siddeley Double-Mamba engine, one prototype WB797 first flown 19 July 1950.
Blackburn B-54/YA.5
intended to take Napier Naiad engine, converted to YA.7 before completion.
Blackburn B-54/YA.7
YA.5 airframe with Rolls-Royce Griffon 56 engine, one prototype WB781 first flown 20 September 1949.
Blackburn B-54/YA.8
Three-seat version with a Griffon 56 engine (later changed to Griffon 57), one prototype WB788 first flown 3 May 1950.
Blackburn B-88 YB.1
YA.8 with Armstrong Siddeley Double-Mamba engine, one prototype WB797 first flown 19 July 1950.
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Re: Blackburn B-54
Specifications (B-88)
Data from Blackburn Aircraft since 1909
General characteristics
Data from Blackburn Aircraft since 1909
General characteristics
- Crew: 3
- Length: 42 ft 8 in (13.01 m)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 44 ft 2 in (13.47 m)
- Height: 16 ft 9 in (5.11 m)
- Loaded weight: 13,091 lb (5,950 kg)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 1 × [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ASMD.1 turboprop, 2,950 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (2,213 kW)
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Re: Blackburn B-54
Bibliography
- Jackson, A.J. (1968). Blackburn Aircraft since 1909. London: Putnam. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Williams, Ray (1989). Fly Navy: Aircraft of the Fleet Air Arm since 1945. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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