Bellanca 14-13 Cruisair Senior
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Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Bellanca 14-13 Cruisair Senior sur Wikipedia.en
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The Bellanca 14-13 Cruisair Senior and its successors are a family of light aircraft that were manufactured in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] after [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
They were a follow-on to the pre-war [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and its derivatives.
Design and development
While retaining the Bellanca 14-7's basic design, the 14-13 featured an enlarged cabin, a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 150 hp (112 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in place of the earlier models' Le Blond [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and an oval vertical endplate on each [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
This latter feature gained the type the affectionate nickname "cardboard Constellation", because the arrangement is similar to the contemporary [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] airliner.
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The Bellanca 14-13 Cruisair Senior and its successors are a family of light aircraft that were manufactured in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] after [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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While retaining the Bellanca 14-7's basic design, the 14-13 featured an enlarged cabin, a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 150 hp (112 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in place of the earlier models' Le Blond [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and an oval vertical endplate on each [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Taking its name from the Bellanca tradition of identifying the series from the wing area in square feet, dropping the final digit, while the second number is the aircraft's horsepower, again dropping the final digit, the 14-13 does not quite fit the naming convention.
The Bellanca 14-13 wing is constructed of wood, while the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] is welded steel-tube framework with a fabric covering.
The 14-13 was introduced in 1946; in its improved 14-13-3 version the aircraft remained in production until 1956.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The Bellanca 14-13 wing is constructed of wood, while the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] is welded steel-tube framework with a fabric covering.
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Re: Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Model 14-19
A higher performance design revision was granted FAA approval as the 14-19 Cruisemaster on September 26, 1949,.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The new model featured structural upgrades, a 190 hp (142 kW) Lycoming O435-A engine, an increased gross weight of 2,600 lb (1,179 kg), hydraulically operated landing gear and flaps, and a deluxe interior.
99 of these airplanes were produced between 1949 and 1951.
Externally, a near-look-alike to the earlier models, this version was distinguished by its larger, oval-shaped endplates.
All production ceased in 1956 as Bellanca wound up its operations.
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The new model featured structural upgrades, a 190 hp (142 kW) Lycoming O435-A engine, an increased gross weight of 2,600 lb (1,179 kg), hydraulically operated landing gear and flaps, and a deluxe interior.
99 of these airplanes were produced between 1949 and 1951.
Externally, a near-look-alike to the earlier models, this version was distinguished by its larger, oval-shaped endplates.
All production ceased in 1956 as Bellanca wound up its operations.
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Re: Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Model 14-19-2
The 14-19 design was revived by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and granted FAA approval on January 7, 1957 as the 14-19-2 Cruisemaster. The new model featured a 230 hp (172 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine, an increased gross weight of 2,700 pounds,[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] an updated instrument panel as well as new paint and upholstery schemes.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 104 of these airplanes were produced between 1957 and 1958 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The company was renamed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in 1959. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] acquired the production rights in 1962 and was renamed as the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a subsidiary of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Further development of the design by Inter-Air resulted in the modernized [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] series introduced in 1962.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Re: Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Operational history
Designed and produced in the post-World War II era, the Bellanca 14-13 Cruisair Senior was aimed at a general aviation market.
Pilot/owners were offered a combination of performance, low engine power and a modest price.
Its performance and structural strength also made it attractive for utility work, but in many ways the Bellanca design was an anachronism, relying on a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] configuration and wood and fabric construction that harkened back to an earlier age.
Postwar economics along with a glut of surplus military aircraft precluded heavy sales although about 600 were produced.
Despite its introduction into a period where private aircraft sales were stagnant, the aircraft remained popular through all of its incarnations and today is considered a classic cabin monoplane and is much in demand.
Designed and produced in the post-World War II era, the Bellanca 14-13 Cruisair Senior was aimed at a general aviation market.
Pilot/owners were offered a combination of performance, low engine power and a modest price.
Its performance and structural strength also made it attractive for utility work, but in many ways the Bellanca design was an anachronism, relying on a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] configuration and wood and fabric construction that harkened back to an earlier age.
Postwar economics along with a glut of surplus military aircraft precluded heavy sales although about 600 were produced.
Despite its introduction into a period where private aircraft sales were stagnant, the aircraft remained popular through all of its incarnations and today is considered a classic cabin monoplane and is much in demand.
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Re: Bellanca 14-13 Cruisair Senior
Variants
14-13
Initial model introduced in 1946
14-13-2
Improved model introduced in 1947. Featured a longer span stabilizer with smaller endplates and an external baggage door.
14-13-3
Improved model introduced in 1948, which remained in production until 1956
14-13W
"Wagon" version with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-lined cabin and removable rear seats
14-19
190 hp (142 kW) version introduced in 1949
14-19-2
230 hp (172 kW) version introduced in 1957
14-19-3
260 hp (194 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] version introduced in 1959 by Downer Aircraft
260C Model 14-19-3C
Version built in the late 1960s by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with revised empennage and 260 hp (194 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-F engine
14-13
Initial model introduced in 1946
14-13-2
Improved model introduced in 1947. Featured a longer span stabilizer with smaller endplates and an external baggage door.
14-13-3
Improved model introduced in 1948, which remained in production until 1956
14-13W
"Wagon" version with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-lined cabin and removable rear seats
14-19
190 hp (142 kW) version introduced in 1949
14-19-2
230 hp (172 kW) version introduced in 1957
14-19-3
260 hp (194 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] version introduced in 1959 by Downer Aircraft
260C Model 14-19-3C
Version built in the late 1960s by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with revised empennage and 260 hp (194 kW) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-F engine
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