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Canadair CL 44. CC-106

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:55

Le Canadair CL 44 / CC-106 Yukon raconté sur Wikipedia de langue anglaise

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Canadair CL-44 was a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and cargo [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] based on the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] that was developed and produced by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the late 1950s and early 1960s.

Although innovative, only a small number of the aircraft were produced for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (RCAF) (as the CC-106 Yukon), and for commercial operators worldwide.

The aircraft is named after the Canadian [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] territory.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:57

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:57

Design and development


In the 1950s, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] had acquired a licence to build the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] airliner.

Their first use of the licence was to built the heavily modified [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Argus patrol aircraft, that combined the Britannia's wings and tail sections with a new fuselage and engines.

The resulting aircraft had lower speed and altitude, but had two bomb bays and greatly extended loiter times.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:58

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:59

With an RCAF requirement for a replacement for its C-54GM [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (modified [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engines) fleets, Canadair began work on a long range transport primarily intended to provide personnel and logistics support for
Canadian Forces in Europe.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 22:59

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:00

In January 1957 Canadair received a contract for eight aircraft, later increased to 12.

The RCAF designation for the new design was the CC-106 Yukon, while the company's civilian variant was known as the CL-44-6. In company parlance the CL-44 was simply "the Forty-Four."
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:01

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:01

The RCAF had specified the CL-44 to be equipped with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engines. When the British Ministry of Supply canceled the Orion program, the RCAF revised the specifications to substitute the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The CL-44 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was lengthened by 12 ft 4 in (3.75 m) to be almost identical to the Britannia 300 with two large cargo doors added on the port side while the cabin was pressurised to maintain a cabin altitude of 2,400 m at
9,000 m (30,000 ft).

The design used modified CL-28 wings and controls.

The Yukon could accommodate 134 passengers and a crew of nine.

In the casualty evacuation role it could take 80 patients and a crew of 11.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:02

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:02

The rollout of the Yukon was a near-disaster when the prototype could not be pushed out of the hangar since the tail was unable to clear the hangar doors.

The first flight took place 15 November 1959 at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

During test flights many problems were encountered from complete electrical failure to engines shaking loose and almost falling off.

Rolls-Royce had problems delivering engines resulting in the sarcastically named "Yukon gliders" being parked outside Canadair as late as 1961.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:04

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:05

Operational service

Initially, the CL-44-6 was produced for the RCAF as the CC-106 Yukon.

Once initial problems were resolved, in RCAF service the Yukon performed well and in December 1961, a Yukon set a world record for its class when it flew 6,750 mi (10,860 km) from Tokyo to RCAF Station Trenton, Ontario, in 17 hours, three minutes at an average speed of 400 mph (640 km/h). Later a Yukon even set a new record staying airborne for
23 hours and 51 minutes.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:07

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:07

These records stayed untouched until broken by the new Boeing 747SP in 1975.

By the time of their retirement, Yukons had flown 65 million miles, 1.5 billion passenger miles and 360 million ton-miles.

The CL-44-6 was briefly considered for purchase by the USAF in the 1960s but the project was never culminated due to a political backlash in both Canada and the United States.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:08

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:09

The USAF purchase of the CL-44 was complicated by two factors.

It came in the aftermath of the cancellation of the Avro CF-105 Arrow and involved a "swap deal" wherein 100 F-101 Voodoo fighters were obtained in return for a contract for 232 CL-44-D4 transports for the Military Air Transport Service (MATS).
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:10

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:10

The political controversy that resulted led to problems for both a Quebec-based company receiving a contract so soon after an Ontario-based company had lost a major contract; as well, the USAF also quickly found that buying a foreign aircraft was not easy when American companies wanted the business and relinquished the contract to Canadair, awarding a transport order to Boeing for the KC-135.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:12

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:12

The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] variant CL-44D4 received the entire tail section hinged. It could be opened using [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
in order to cater for large items and fast loading.

Cargo, close in size to the full internal diameter of the fuselage, could then be loaded.

An inflatable seal at the hinge-break enabled cabin pressure to be maintained, and eight hydraulic-operated locks assured structural integrity.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:14

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:15

The tail could be opened from controls within the tail in 90 seconds.

The flying controls at the joint were maintained by a system of push pads.
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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:17

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Message par Barth Sam 24 Juil 2010, 23:17

The CL-44D4 was the first large aircraft to be able to 'swing' its tail, although some small naval aircraft had this feature to ease storage.

These, however, required [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] before flight.

There were only four original customers who bought and operated the CL-44D4.
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