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Boeing C-75

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Boeing C-75 Empty Boeing C-75

Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:21

Le Boeing C-75, version du B 307 sous l'uniforme, vu par Wikipedia de langue anglaise :

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] C-75 was a long-range transport aircraft operated during [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], introduced early in 1942.

It was used exclusively by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and pioneered transatlantic air travel by commercial landplane.

The aircraft was a modified [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The modifications were made to give the transport the range needed for [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] flights with a useful payload of VIPs or cargo. It had two main routes, New York to Scotland, and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

During the flight, a stop at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], or [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] could be made.

After the war, the five aircraft were returned to TWA, restored by Boeing with new [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] wings and engines, and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-type electronics.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:25

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:26

Development

Background

At the time the US entered World War II in December 1941, flying across the oceans was a rare luxury.

But the war required government and military officials to travel across the oceans, and most of the four-engined commercial long-range aircraft were put to this use: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s 14 flying boats and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s 5 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] landplanes.

Additional fuel tanks were added to the 307's to give them the extra range required.

The converted 307's were designated C-75 by the military.

Before WW2 ended their production, ten Boeing 307 commercial transports, named Stratoliners, had been built.

TWA bought five and flew domestic routes between New York and Los Angeles for 18 months until the Army purchased them following the Japanese attack on Pearl Harbor.

The intended wartime use was long-range transatlantic flight with a payload of VIPs or critical cargo.

TWA converted their five Stratoliners for military service in January 1942, and its Intercontinental Division (ICD) then operated these C-75's under contract to the Army's Air Transport Command (ATC) until July 1944.

These were the only commercial landplanes able to cross the Atlantic with a payload until the arrival of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in November 1942.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:29

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:29

Conversion

The Boeing 307 was based on the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with a different fuselage of circular cross section 138 inches (3.51 m) in diameter.

Conversion to C-75 included removal of the pressurization equipment to save weight, removal of the forward (four or) five of nine reclining seats along the port side, and alteration of the two forward Pullman-like compartments (of four) starboard of the left-of-centerline aisle.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:31

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:31

Space was thus provided for crew requirements on extremely long flights and for the addition of five 212.5 U.S. gallon (804 L) fuel tanks.

The landing gear was strengthened, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was increased from 45,000 lb to 56,000 lb (from 20,400 to 25,400 kg), and the exterior was painted olive drab.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:32

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:33

Operational history

Transatlantic routes

Two main routes were flown: Washington, DC to Cairo across the South Atlantic, and New York to Scotland across the North Atlantic.

They often flew non-stop the 2,125 statute miles (3,415 km) between [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Scotland in the north, and the 2,550 statute miles (4,100 km) between [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the south.

These were very long flights for the time. After July 1942, a refueling stop at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was an option in the south.

In the north, stops at Iceland or Greenland were often necessary, especially flying westbound against the prevailing winds.

As C-54s took over the Gander to Prestwick route, the C-75s operated a Marrakech to Prestwick service out over the Atlantic.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:35

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:35

Noteworthy flights

On February 26, 1942, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], head of the ICD, piloted Navajo to survey the route from Washington, DC to Cairo across the South Atlantic, and to deliver armor-piercing shells for British artillery in use against the Afrika Korps.

In March 1942, Bryan was asked by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to pilot the top brass, including Generals Marshall, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], Clark, Col. Vandenberg, Admiral Towers, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], across the North Atlantic to England.

In May a similar all-brass flight was made by Apache, displaying remarkable confidence in the C-75.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 05:37

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:26

In June, 1942, Comanche made 20 crossings shuttling across the South Atlantic between Natal and West Africa spending 384 hours in the air and carrying a total of 229 passengers and 53,000 lb (24,0000 kg) of cargo. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and others from the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] returned to the US in a C-75.

TWA and the C-75 were making transatlantic crossing by landplane routine.

"Before the C-75's were returned to their private owners, they completed some 3,000 ocean crossings and logged more than 45,000 hours in flying to every corner of the world."
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:28

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:29

After the war

In April, 1945 the five aircraft were returned to TWA, having been restored by Boeing and recertified by the CAA as SA-307B-1 civilian transports with their old registration numbers.

The restoration included new [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] wings and engines, horizontal stabilizer moved three feet (0.9 m) aft, and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-type electronics.

TWA then restyled the interior cabin in two sections, 10 seats forward and 28 aft.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:30

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:33

Individual aircraft

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:33

Operators

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:34

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:35

Specifications (C-75)


General characteristics

  • Crew: 8-10: Pilots (2), 1st Officer (1), 2nd Officer (1
    sometimes), Navigators (2), Flight Radio Officers (2), Flight Engineer
    (1), Purser (1 if passengers)
  • Capacity: 12 passengers long range, 16 passengers short range
  • Length: 74 ft 4 in (22.66 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 107 ft 3 in (32.69 m)
  • Height: 20 ft 9 in (6.32 m)
  • Wing area: 1,486 ft² (138.1 m²)
  • Empty weight: approx. 30,300 lb (13,700 kg)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 56,000 lb (25,400 kg)
  • Powerplant:[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-G105A Cyclone radials, 1,100 hp (820 kW) each
  • Fuel capacity: 2,760 US gal (10,450 L) (1,700 gal/6,440 L in wing tanks plus 1,060 gal/4,010 L in fuselage tanks)
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:39

Le R-1820 G 105 proche parent du Wright équipant le B-17

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:39

Performance

  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 246 mph at 17,300 ft (396 km/h at 5,300 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 220 mph at 15,700 ft (354 km/h at 4,800 m)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 2,700 statute miles with payload (4,350 km)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 26,200 ft (8,000 m)
  • Normal cruising altitude: 1,000–9,000 ft (300–2,700 m)
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:40

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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:40

Bibliography

  • Betts, Ed, "The Boeing 'Stratoliner' (1935 through 1940)" Part 1 of 2, TARPA TOPICS, August 1990. (TWA Active Retired Pilots Association magazine).
  • Betts, Ed, "The Boeing 'Stratoliner' (1935 through 1940)" Part 2 of 2, TARPA TOPICS, August, 1994.
  • Betts, Ed, "The Intercontinental Division" (Part 1 of 3), TARPA TOPICS.
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Message par NarJ Ven 30 Juil 2010, 06:41

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