Bell X-5
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Bell X-5
Le Bell X-5, à géométrie variable
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Le lien wikipedia en français est présent pour la forme :
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Le Bell X-5 a été le premier [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] capable de changer l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] de ses ailes en vol.
Il a été inspiré par le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] de la société [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], modèle dessiné pendant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] mais n'ayant jamais combattu
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Dernière édition par Alun_D le Dim 27 Juin 2010, 23:39, édité 1 fois
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Re: Bell X-5
Bell X-5 sur wikipedia. In inglish :
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The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] X-5 was the first [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] capable of changing the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in flight. It was inspired by the untested wartime [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] company.
In contrast with the German design which could only be adjusted on the ground, the Bell engineers devised a system of electric motors to adjust the sweep in flight.
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In contrast with the German design which could only be adjusted on the ground, the Bell engineers devised a system of electric motors to adjust the sweep in flight.
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Re: Bell X-5
Design and development
The incomplete [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] fighter prototype recovered by US troops in 1945 from the experimental facility at Oberammergau, Germany, was brought back to the United States.
Although damaged in transit, the innovative fighter prototype was delivered to the Bell factory at Buffalo, New York where company engineering staff studied the design closely and led by Chief Designer Robert J. Wood, submitted a proposal for a similar design.
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Although damaged in transit, the innovative fighter prototype was delivered to the Bell factory at Buffalo, New York where company engineering staff studied the design closely and led by Chief Designer Robert J. Wood, submitted a proposal for a similar design.
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Re: Bell X-5
X-5 the first high-performance aircraft to feature a variable, in-flight wingsweep capability. With the ability to sweep its wings from 20-degrees, for optimum low-speed handling qualities, all the way to 60-degrees for maximum high-speed performance.
The first X-5 flight was made on June 20, 1951. (b/w), Graphic courtesy of NASA
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Re: Bell X-5
Although superficially similar, the X-5 was much more complex than the P.1101, with three sweep positions: 20°, 40°, and 60°, creating an in-flight "variable-geometry" platform.
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Re: Bell X-5
A [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] assembly moved the wing's hinge along a set of short horizontal rails, using [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to lock the wing into its in-flight positions.
Moving from full extension to full sweep took less than 30 seconds.
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Re: Bell X-5
The unfavorable spin characteristics also led to the cancellation of tentative plans by the US Air Force to modify the X-5's design into a low-cost tactical fighter for NATO and other foreign countries.
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Re: Bell X-5
Operational history
Two X-5s were built (50-1838 and 50-1839).
The first was completed 15 February 1951, and the two aircraft made their first flights on 20 June and 10 December 1951.
Almost 200 flights were made at speeds up to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 0.9 and altitudes of 40,000 ft (12,200 m).
Two X-5s were built (50-1838 and 50-1839).
The first was completed 15 February 1951, and the two aircraft made their first flights on 20 June and 10 December 1951.
Almost 200 flights were made at speeds up to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 0.9 and altitudes of 40,000 ft (12,200 m).
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Re: Bell X-5
One aircraft was lost on 14 October 1953, when it failed to recover from a spin at 60 degree sweepback.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Captain [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] died in the crash at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The other X-5 remained at Edwards and continued active testing until [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and remained in service as a chase plane until [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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The other X-5 remained at Edwards and continued active testing until [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and remained in service as a chase plane until [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Bell X-5
Despite the X-5's stability problems, the concept was later successfully implemented in such aircraft as the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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