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General Electric F101

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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:48

Le F-101 de GE vu sur Wikipedia.en

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The General Electric F101 is an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. It powers the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] strategic bomber fleet of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

In full afterburner it produces a thrust of 30,000 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (130 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]). The F101 was [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s first turbofan with an afterburner.
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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:50

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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:52

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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:53

A General Electric F101 engine, the power plant for the B-1B Lancer Bomber, underwent testing in Arnold Engineering Development Center’s aero-propulsion J-1 test cell at intermediate and maximum thrust power conditions.

The recent successful altitude testing of the engine was the first augmentor performance and operability checks done to meet mission requirements over a full envelope of altitude and Mach numbers.

An augmentor, otherwise know as an afterburner, increases basic engine thrust by spraying and burning additional fuel in the engine exhaust before accelerating it through the tailpipe.

USAF photo

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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:54

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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:54

Development


The F101 was developed specifically for the Advanced Manned Strategic Aircraft, which became the B-1A.

The F101 powered the four development aircraft from 1970 to 1981.

The B-1A was officially cancelled in 1977.

However the flight test program continued. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was awarded a contract to further develop the F101-102 engine variant.

This turbofan eventually powered the B-1B from 1984, entering service in 1986.

The B-1's four F101 engines helped the aircraft win 61 world records for speed, payload and range.
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Message par JMD_21 Dim 01 Jan 2012, 23:59

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:00

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:01

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:02

The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] fighter engine is a derivative of the F101, designed using data from the F101-powered variant of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] tested in the early 1980s. The F101 also became the basis for the highly successful [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] series of civil turbofans.
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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:03

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:04

Specifications (F101-GE-102)



General characteristics



  • Type: Turbofan
  • Length: 181 in. (460 cm)
  • Diameter: 55 in. (140 cm)
  • Dry weight: 4,400 lbf (1995 kg)

Components



  • Compressor: Axial, 1 stage fan, 1 stage low pressure compressor, 9 stage high pressure compressor
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: Annular
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 1 stage high pressure turbine, 2 stage low pressure turbine
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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:04

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:06

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:06

Performance



  • Maximum power output: 31,000 lb (138 kN) (with afterburner)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 26.8:1
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 2.46 lb/lbf-hr (max thrust)
  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 7.04:1 (afterburner)
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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:07

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:08

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:09

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:11

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:13

Du forum vnfawing :

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

Fan

Two stages. The rotors have solid titanium blades with tip shrouds.

The 17-strut front frame incorporates variable-incidence trailing guide vanes.

The inlet guide vanes and fan vanes (stators) are installed in a horizontally split casing, enabling blades and vanes to be individually replaceable.

In May 1999 GE was awarded a USAF contract for US$9,954,800 for 164 fan-blade modification kits.

Pressure ratio about 2.1.

Mass flow 159.7 kg (352 lb)/s.

Compressor


Nine stages, with pressure ratio over 11.

First three vane stages and inlet guide vanes variable. Horizontally split casing, forward section of titanium and aft section of steel. Inertia welded discs make continuous steel spool. Blades and vanes individually replaceable.

Borescope inspection of vanes, blades and clearances.

Overall pressure ratio 26.8. Bypass ratio 2.01.


Combustion Chamber


Very short annular, with dual cone nozzles to inject fuel into dome area.

Dual high- and low-energy igniters.


HP Turbine


Single-stage, high energy extraction, high tip speed design.

Both blades and vanes (stators) are hollow airfoils which are convective and film-cooled.

The stationary shroud is segmented and cooled, to provide
tip-clearance control.

TET 1,427ºC class.


LP Turbine

Two stages, tip-shrouded and uncooled.
Blades individually replaceable, and second-stage vanes replaceable in segmented groups.


Fan Duct


Upper and lower halves of titanium alloy chem-milled to leave circumferential and closely spaced longitudinal ribs.


Jetpipe


Single pipe with convergent-divergent nozzle.

Area variations obtained by hydraulic actuators translating actuation ring which positions flaps and seals through cams and links.


Afterburner


Mixed flow type, with convoluted flow mixer to provide efficient mixing and burning of both fan and core streams.

Fan and core flows mix in plane of flameholder where automatic ignition begins on inner ring.

Radial flameholders in core stream, for lightoff and stable high-altitude operation. Smooth and continuous temperature rise over the entire modulation range.



Accessories


The two engines in each nacelle are linked via an APU to an accessory-drive gearbox mounting two 115 V IDG alternators, two 276 bar (4,000 lb/sq in) hydraulic pumps and a pneumatic (air-turbine) starter.


Control System


Hydro-mechanical with electronic supervision of MFC (main fuel control) and fan speed.

In 1998, Hamilton Standard (now Hamilton Sundstrand) was awarded a contract for an entirely new advanced Fadec control.

The order was for 450 replacement systems, to be delivered from the third quarter of 2002, but this quantity may now be reduced.
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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:19

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:25

A test technician prepares the General Electric F101 engine for testing at Arnold Engineering Development Center, Arnold Air Force Base, Tenn. The F101 engine is slated to be the first high performance, supersonic engine to be certified to run on a 50-50 blend of Fisher-Tropsch synthetic fuel and JP-8 fuel.

(AEDC photo)

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:26

1st Lt. Josh Fredrick reviews maintenance checklists for a General Electric F101 engine being used for the initial testing of a 50-50 mix of Fisher-Trosch and JP-8 jet fuels at Arnold Engineering Development Center, Arnold Air Force Base, Tenn.

The new synthetic fuel will reduce U.S. dependency on foreign oil and increase our choices for fuel.

Lieutenant Fredrick is an air propulsion test project manger for the center.

(U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Bennie J. Davis)

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:29

U.S. Air Force Senior Airman Nicholas Tester, an aerospace maintenance journeyman with the 28th Aircraft Maintenance Squadron, performs an isochronal inspection on a B-1B Lancer bomber's General Electric F101 turbofan engine at Ellsworth Air Force Base, S.D., on June 16, 2009.

DoD photo by Airman 1st Class Corey Hook, U.S. Air Force. (Released)

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Message par JMD_21 Lun 02 Jan 2012, 00:31

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