PAC CT/4 Airtrainer
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
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Australie : Pour succéder au CAC Winjeel (en) la RAAF passa commande de 37 CT/4A [A19-027/063], dont les premiers exemplaires furent livrés en vol en janvier 1975.
Ces appareils avaient une livrée vert et jaune qui leur valut le surnom de Plastic Parrot (Perroquet en plastique) bien que construits en métal.
Suivirent en 1981/82 les 14 CT/4B commandés à la Rhodésie et mis au standard CT/4A (A19-064/077).
La RAAF ayant décidé de sous-traiter la formation de début de ses futurs pilotes, ces avions furent retirés en 1992 et revendus.
Australie : Pour succéder au CAC Winjeel (en) la RAAF passa commande de 37 CT/4A [A19-027/063], dont les premiers exemplaires furent livrés en vol en janvier 1975.
Ces appareils avaient une livrée vert et jaune qui leur valut le surnom de Plastic Parrot (Perroquet en plastique) bien que construits en métal.
Suivirent en 1981/82 les 14 CT/4B commandés à la Rhodésie et mis au standard CT/4A (A19-064/077).
La RAAF ayant décidé de sous-traiter la formation de début de ses futurs pilotes, ces avions furent retirés en 1992 et revendus.
Damien- CLUB
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
RAAF CT4 trainers lined up on the tarmac at Bankstown aerodrome in NSW awaiting the Pickles auction start. 36 of these aircraft went under the hammer in Sydney in 1993 following the closure of the No 1 Flying Training School at Point Cook in Victoria.
kenhodge13
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kenhodge13
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Damien- CLUB
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
British Aerospace Flight Training Ltd, école civile implantée à Tamworth, Nouvelle-Galles du Sud, opérant en association avec la compagnie aérienne Ansett, a commandé 12 CT/4B. Ayant obtenu le contrat de formation initiale et de sélection des pilotes de la RAAF, British Aerospace Flight Training Ltd a racheté 14 CT/4B retirés par la RNZAF en 1998/1999 et les a fait reconditionner par PAC.
Le 1er juin 2000 elle disposait donc de 26 Airtrainer.
Le 1er juin 2000 elle disposait donc de 26 Airtrainer.
Damien- CLUB
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
Hong Kong : 3 CT/4A ont été livrés à la Hong Kong Auxilliary Air Force.
Israël : 1 CT/4E vendu à un pilote privé.
Nouvelle-Zélande : 13 CT/4B [NZ1930/1942] furent commandés en juillet 1975 et livrés en 1976 à la RNZAF pour remplacer les North American T-6 Texan. 6 exemplaires supplémentaires [NZ1943/1948] furent livrés en 1978. Ils ont été utilisés conjointement par le Pilot Training Squadron (PTS) pour la formation ab-initio et la Central Flying School (CFS) pour la formation d’instructeurs. À partir de 1980 ils ont aussi équipé la patrouille de voltige des ‘Red Checkers’ formée par les pilotes de la CFS.
En 1995 ces deux unités sont passées de Wigram à Ohakea et la livrée gris et rouge d’origine a été remplacée par une nouvelle décoration noir et jaune plus visible.
Aux termes d’un contrat signé le 13 août 1998 PAC a loué 13 CT/4E [NZ1985/1997] à la RNZAF pour remplacer les CT/4B, la livraison des nouveaux appareils s’étant échelonné entre le 28 août 1998 et fin août 1999. Une location sur 20 ans, assortie de la reprise des anciens appareils par PAC.
Rhodésie : 14 CT/4B (c/n 064/077) furent commandés et assemblés, mais placés sous embargo pour des raisons politiques et stockés 6 ans à Hamilton.
Ils furent finalement modifiés au standard CT/4A et livrés à la RAAF en 1981/82.
Singapour : 2 CT/4E exemplaires pour la Defence Science & Technology Agency, quelques appareils pour le Singapore Youth Flying Club.
Thaïlande : La RTAF commanda 24 CT/4A (dont un pour la Thai Border Police), dont les premiers exemplaires furent livrés en octobre 1973 à la Flying Training School de Kampong Son.
Furent ensuite commandés 6 CT/4B en 1992.
Ils ont été remplacés à partir de mars 2004 par 16 CT/4E, les CT/4A et /4B étant alors transférés au 604 Sqdn de Don Muang.
Israël : 1 CT/4E vendu à un pilote privé.
Nouvelle-Zélande : 13 CT/4B [NZ1930/1942] furent commandés en juillet 1975 et livrés en 1976 à la RNZAF pour remplacer les North American T-6 Texan. 6 exemplaires supplémentaires [NZ1943/1948] furent livrés en 1978. Ils ont été utilisés conjointement par le Pilot Training Squadron (PTS) pour la formation ab-initio et la Central Flying School (CFS) pour la formation d’instructeurs. À partir de 1980 ils ont aussi équipé la patrouille de voltige des ‘Red Checkers’ formée par les pilotes de la CFS.
En 1995 ces deux unités sont passées de Wigram à Ohakea et la livrée gris et rouge d’origine a été remplacée par une nouvelle décoration noir et jaune plus visible.
Aux termes d’un contrat signé le 13 août 1998 PAC a loué 13 CT/4E [NZ1985/1997] à la RNZAF pour remplacer les CT/4B, la livraison des nouveaux appareils s’étant échelonné entre le 28 août 1998 et fin août 1999. Une location sur 20 ans, assortie de la reprise des anciens appareils par PAC.
Rhodésie : 14 CT/4B (c/n 064/077) furent commandés et assemblés, mais placés sous embargo pour des raisons politiques et stockés 6 ans à Hamilton.
Ils furent finalement modifiés au standard CT/4A et livrés à la RAAF en 1981/82.
Singapour : 2 CT/4E exemplaires pour la Defence Science & Technology Agency, quelques appareils pour le Singapore Youth Flying Club.
Thaïlande : La RTAF commanda 24 CT/4A (dont un pour la Thai Border Police), dont les premiers exemplaires furent livrés en octobre 1973 à la Flying Training School de Kampong Son.
Furent ensuite commandés 6 CT/4B en 1992.
Ils ont été remplacés à partir de mars 2004 par 16 CT/4E, les CT/4A et /4B étant alors transférés au 604 Sqdn de Don Muang.
Damien- CLUB
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
PAC CT/4 Airtrainer sur Wikipedia.en
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The Pacific Aerospace Corporation CT/4 Airtrainer series are all-metal construction, single-engine, two place side-by-side seating, fully aerobatic, piston engined, basic training aircraft manufactured in Hamilton, New Zealand.
History
PAC's predecessor, AESL, derived the CT/4 from the earlier 4 seat prototype Victa/AESL Aircruiser, itself an upgrade of the basic Victa/AESL Airtourer, production of which had started in Australia in the 1960s then shifted across the Tasman, to New Zealand, where 87 were manufactured in Hamilton in the 1970s.
Externally the CT/4 differs from the Airtourer and Aircruiser designs by its larger engine and the bubble canopy—designed in an aerofoil shape.
Structurally there are changes to the skin and upgrading of the four longerons in the fuselage from sheet metal to extrusions.
The CT/4 prototype ZK-DGY first flew on February 23, 1972.
Two prototypes were built, at which point AESL became New Zealand Aerospace Industries Ltd. Production was launched against an order for 24 from the Royal Thai Air Force.
The type was then selected as the primary trainer for the Royal Australian Air Force.
The 62nd machine was the first CT/4B, with detail improvements, mostly in instrumentation.
The CT/4B was ordered by the Royal New Zealand Air Force (19) and the Royal Rhodesian Air Force (14).
The Rhodesian aircraft were embargoed by the New Zealand government after being built and spent 6 years in storage before being sold to the Royal Australian Air Force.
This caused financial difficulties for the manufacturer, which lead to the firm re-emerging as the Pacific Aerospace Corporation.
For several years Airtrainer production ceased, although the type remained nominally available for orders. In 1991, in an attempt to win a lucrative USAF contract, two new developments of the CT/4 airframe were flown—the CT/4D turboprop and the CT/4E with a 300 hp piston engine, a 3-bladed propellor, 100 mm longer fuselage and wing attachments moved rearwards. Neither attracted production orders at the time but, in 1998, CT/4E production commenced with orders for the Royal New Zealand Air Force for 13 and Royal Thai Air Force for 16. Both nations used the CT/4E to replace their earlier model CT/4A and B.
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The Pacific Aerospace Corporation CT/4 Airtrainer series are all-metal construction, single-engine, two place side-by-side seating, fully aerobatic, piston engined, basic training aircraft manufactured in Hamilton, New Zealand.
History
PAC's predecessor, AESL, derived the CT/4 from the earlier 4 seat prototype Victa/AESL Aircruiser, itself an upgrade of the basic Victa/AESL Airtourer, production of which had started in Australia in the 1960s then shifted across the Tasman, to New Zealand, where 87 were manufactured in Hamilton in the 1970s.
Externally the CT/4 differs from the Airtourer and Aircruiser designs by its larger engine and the bubble canopy—designed in an aerofoil shape.
Structurally there are changes to the skin and upgrading of the four longerons in the fuselage from sheet metal to extrusions.
The CT/4 prototype ZK-DGY first flew on February 23, 1972.
Two prototypes were built, at which point AESL became New Zealand Aerospace Industries Ltd. Production was launched against an order for 24 from the Royal Thai Air Force.
The type was then selected as the primary trainer for the Royal Australian Air Force.
The 62nd machine was the first CT/4B, with detail improvements, mostly in instrumentation.
The CT/4B was ordered by the Royal New Zealand Air Force (19) and the Royal Rhodesian Air Force (14).
The Rhodesian aircraft were embargoed by the New Zealand government after being built and spent 6 years in storage before being sold to the Royal Australian Air Force.
This caused financial difficulties for the manufacturer, which lead to the firm re-emerging as the Pacific Aerospace Corporation.
For several years Airtrainer production ceased, although the type remained nominally available for orders. In 1991, in an attempt to win a lucrative USAF contract, two new developments of the CT/4 airframe were flown—the CT/4D turboprop and the CT/4E with a 300 hp piston engine, a 3-bladed propellor, 100 mm longer fuselage and wing attachments moved rearwards. Neither attracted production orders at the time but, in 1998, CT/4E production commenced with orders for the Royal New Zealand Air Force for 13 and Royal Thai Air Force for 16. Both nations used the CT/4E to replace their earlier model CT/4A and B.
Reuben- CLUB
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Re: PAC CT/4 Airtrainer
The CT/4 proved to be an agile and capable military training aircraft.
It is currently in use with the RNZAF and the RTAF and was formerly used by the RAAF (until primary training was sub contracted).
In Australia the type is commonly known as the plastic parrot, (a reference to its gaudy RAAF colour scheme—the aircraft is, in fact, of all-aluminium construction).
Many former RAAF and RNZAF aircraft are owned by private pilots and by companies contracted to provide training for airforces or airlines.
Some new-build CT/4s have also been produced for such private owners.
Not counting the converted Aircruiser prototype, a total of 153 aircraft had been made by January 2005 when low volume production was continuing for the RTAF and Singapore.
It is currently in use with the RNZAF and the RTAF and was formerly used by the RAAF (until primary training was sub contracted).
In Australia the type is commonly known as the plastic parrot, (a reference to its gaudy RAAF colour scheme—the aircraft is, in fact, of all-aluminium construction).
Many former RAAF and RNZAF aircraft are owned by private pilots and by companies contracted to provide training for airforces or airlines.
Some new-build CT/4s have also been produced for such private owners.
Not counting the converted Aircruiser prototype, a total of 153 aircraft had been made by January 2005 when low volume production was continuing for the RTAF and Singapore.
Reuben- CLUB
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