Rolls-Royce Gnome
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Rolls-Royce Gnome
Le RR Gnome vu sur Wikipedia.en. Merci
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The Rolls-Royce Gnome is a single spool [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine originally developed by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] as a licence-built [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]—a mid 1950s design.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] The Gnome came to Rolls-Royce after their takeover of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in 1966, Bristol having absorbed de Havilland Engines Limited in 1961.
A free-turbine turboshaft, it was used in helicopters such as the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The design was sub-licenced to Alfa-Romeo.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
There were two series produced: the "H" turboshaft for helicopter use, and the "P" turboprop for fixed-wing aircraft.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Re: Rolls-Royce Gnome
Design and development
A single-stage turbine drives the 10 stage all-axial [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], whilst a two-stage free power [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] drives the load. The combustor is [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The Gnome differed from the T-58 in having a British developed fuel control system ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]).
Because an all-axial design is employed, the final stage compressor rotor blades are amongst the smallest ever manufactured. Normally, a small engine such as this would feature an axial/centrifugal or even a double centrifugal compressor.
The engine was one of the first developed with an analogue computer, de Havilland's own, as part of the fuel control system, specifically to control fuel flow during acceleration to prevent engine surge from occurring.
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Re: Rolls-Royce Gnome
Variants
H.1000
1,050 shp, first production version for use on later marks of Westland Whirliwnd
H.1200
1,250 shp, the Westland Wessex uses two H.1200 with a coupled gearbox with a limited power of 1,550 shp at the rotor.
H.1400
1,400 shp
H.1400-1
1,535 shp, uprated from the 1400 by increasing the gas-generator
speed and using improved blades that can operate at higher temperatures.
H.1400-2
1,660 shp
H.1400-3
1,720 shp with new two-stage power turbine.
P.1400-3
Turboprop version of the H.1400-3 rated at 1,700 shp.
H.1000
1,050 shp, first production version for use on later marks of Westland Whirliwnd
H.1200
1,250 shp, the Westland Wessex uses two H.1200 with a coupled gearbox with a limited power of 1,550 shp at the rotor.
H.1400
1,400 shp
H.1400-1
1,535 shp, uprated from the 1400 by increasing the gas-generator
speed and using improved blades that can operate at higher temperatures.
H.1400-2
1,660 shp
H.1400-3
1,720 shp with new two-stage power turbine.
P.1400-3
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Re: Rolls-Royce Gnome
Applications
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Re: Rolls-Royce Gnome
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