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Consolidated B-24 Liberator

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:46

Consolidated[b] B-24 Liberator

Le chapitre B 24 sur Wikipedia en français :

---------------------------Citation :

Le B-24 Consolidated Liberator est un [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] lourd américain.
Il fut construit à 18 188 exemplaires soit plus qu'aucun autre appareil [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] au cours de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].


Conception

Les études préliminaires du projet commencèrent au début de [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] suite à une demande concernant un [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] lourd doté de caractéristiques de vitesse, d'autonomie et de [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] pratique supérieur au [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Le prototype vola en décembre 1939 avec en particulier un profil d'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] original, un [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] profond et une grande soute à [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] avec des portes métalliques.

Le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] était de type tricycle avant et les roues principales s'escamotaient horizontalement dans l'épaisseur des ailes.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:47

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:49

Engagements


Le B-24 est utilisé sur tous les théâtres d'opération de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] par l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], aussi bien dans le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qu'en Europe.

On le retrouve ainsi au sein de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] sur l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (théâtre d'opération européen), et dans la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] qui opère sur le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (théâtre d'opération méditerranéen).

Bombardier lourd, il est surtout utilisé par les forces [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], souvent aux côtés du [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Plusieurs [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] alliées utilisèrent cet appareil notamment l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et
l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] ou
l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Après guerre, certains de ces avions ont été utilisés par des compagnies civiles.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:50

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:50

Variantes


  • [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] : [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et d'espionnage électronique ayant joué un rôle important dans la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
  • C87 , avion de transport de passagers ou de frêt
  • LB30 , version non standard US Air Force, destinée à l'exportation et souvent utilisée comme avion de
    transport.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:51

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:54

Le texte consacré au B 24 sur Wikipedia.EN :


The Consolidated B-24 Liberator was an American [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], designed and largely built by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

It was produced in greater numbers than any other American combat aircraft of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and still holds the record as the most-produced American military or naval aircraft.

The B-24 was used by several[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] air forces and navies, and by every branch of the American armed forces during the war, attaining a distinguished war record with its operations in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Often compared with the better-known [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the B-24 was a more modern design with a higher top speed, greater range, and a heavier bomb load; however, it was also more difficult to fly, with heavy control forces and poor formation-flying characteristics.

Nevertheless, popular opinion among aircrews and general's staffs tended to favor the B-17's rugged qualities above all other considerations in the European Theater.

The placement of the B-24's fuel tanks throughout the upper fuselage and its lightweight construction, designed to increase range and optimize assembly line production, made the aircraft vulnerable to battle damage.

The B-24 was notorious among American aircrews for its tendency to catch fire, but it nevertheless provided
excellent service in a variety of roles thanks to its large payload and long range.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:54

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:58

Development


The Liberator originated from a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (USAAC) request in 1938 for Consolidated to produce the B-17 under license.

This was part of "Project A", a program to expand American industrial capacity for production of the key components of air power.

After company executives including President Reuben Fleet visited the Boeing factory in Seattle, Consolidated decided instead to submit a more modern design of its own.

In January 1939, the USAAC, under Specification C-212, formally invited Consolidated to submit a design study for a
bomber with longer range, higher speed, and greater [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] than the B-17.

The contract for a prototype was awarded in March 1939, with the requirement that one should be ready before the end of the year.
The design was simple in concept but nevertheless advanced for its time.

Compared to the B-17, the proposed Model 32 was shorter with 25% less wing area, but had a 6 ft (1.8 m) greater[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and a substantially larger carrying capacity, as well as a distinctive [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Whereas the B-17 used 9-cylinder [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Cyclone engines, the Consolidated design used twin-row, 14-cylinder [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] "Twin Wasp" radials of 1,000 hp (746 kW). The 70,547 lb (32,000 kg) maximum takeoff weight was one of the highest of the period.

Consolidated incorporated innovative features: the new design would be the first American bomber to use tricycle
landing gear
, and it had long, thin wings with the efficient "[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]" high [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] design (also used on the projected [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] twin-engined commercial [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) promising to provide maximum [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Wind tunnel testing and experimental programs using an existing Consolidated Model 31 provided extensive data on the flight characteristics of the Davis airfoil.

Consolidated finished the prototype, by then known as the XB-24, and had it ready for its first flight two days before the end of 1939.
Seven more YB-24 development aircraft flew in 1940 and Consolidated began preparing production tooling.

Early orders—placed before the XB-24 had flown—included 36 for the USAAC, 120 for the French [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and 164 for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (RAF).

Most of the first production B-24s went to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], including all those originally ordered by the Armée de l'Air after [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] collapsed and surrendered in 1940.

Its nicknamee, the "Liberator", was originally assigned to it by the RAF, and subsequently adopted by the USAAF as the official name for the type.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 17:58

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:00

Design


The B-24's spacious slab-sided fuselage (which earned the aircraft the nickname "Flying Boxcar") was built around a central bomb bay that could accommodate up to 8,000 lb (3,629 kg) of bombs.

The bomb bay was divided into front and rear compartments and had a central catwalk, which was also the fuselage keel beam.
A universal complaint arose over the extremely narrow catwalk.

The aircraft was sometimes disparaged as "The Flying Coffin" because the only entry and exit from the bomber was in the rear and it was almost impossible for the flight crew and nose gunner to get from the flight deck to the rear when wearing parachutes.

An unusual set of "roller-type" bomb bay doors retracted into the fuselage, creating a minimum of aerodynamic drag to keep speed high over the target area.

Like the B-17, the B-24 had an array of .50 caliber (12.7 mm) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the tail, belly, top, sides and nose to defend it from attacking enemy fighters.

However, unlike the B-17, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] could be retracted into the fuselage when not in use.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:01

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:02

Operational history


Initial deployment


[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in British service were the first B-24s to be used operationally.

The very first use of a Liberator I in March 1941 was as a long-range transport used to ferry pilots back from the United Kingdom, while the most important role for the first batch of the Liberator GR Is was in service with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] on anti-submarine patrols in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Later in 1941, the first Liberator IIs entered RAF service. This model introduced [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and powered gun turrets.

At the same time, Consolidated added a 2 ft 7 in (79 cm) plug in the forward fuselage to create more space for crew members.
The Liberator IIs were divided between Coastal Command, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Two RAF squadrons with Liberators were deployed to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in early 1942, in the first use of the Liberator as a bomber.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:04

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:05

America enters the war


The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (USAAF) took delivery of its first B-24As in 1941.

Like the RAF, the USAAF used them as transports at first. American B-24s entered combat service in 1942 when on 6 June, four B-24s from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] staging through [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] attempted an attack [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], but were unable to find it.
On 12 June 1942, 13 B-24s flying from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] attacked the Axis-controlled oil fields and refineries around [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Over the next three years, B-24 squadrons deployed to all theaters of the war: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

In the Pacific, the B-24 (and its twin, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) was eventually designated as the standard heavy bomber to simplify logistics and to take advantage of their longer range, replacing the shorter-range B-17 which had served early in the war along the perimeter of the Pacific from
the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien],
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and
during the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] from Midway Island.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:06

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 18:11

Later development and production


Continued development work by Consolidated produced a handful of transitional B-24Cs with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] instead of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engines.

The turbocharged engines led to the flattened oval nacelles that distinguished all subsequent Liberator models.

The first mass-produced model was the B-24D (Liberator III in British service), entering service in early 1943.

It had turbocharged engines and increased fuel capacity.
Three more 0.50 caliber (12.7 mm) machine guns brought the defensive armament up to 10 machine guns.

At 59,524 lb (27,000 kg) maximum takeoff weight, it was one of the heaviest aircraft in the world; comparable with the British "heavies" the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Production of B-24s increased at an astonishing rate throughout 1942 and 1943.

Consolidated Aircraft tripled the size of its plant in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and built a large new plant outside[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

More B-24s were built by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] built a plant in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], which produced B-24Gs and B-24Js.

None of these were minor operations, but they were dwarfed by the vast new purpose-built factory constructed by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] near [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], which opened in August 1942 and began mass production in August 1943.

This was the largest factory in the United States, and the largest anywhere outside the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

It had the largest assembly line in the world (3,500,000 ft²/330,000 m²) at the time of completion.

At its peak, the Willow Run plant produced 428 B-24s per month.
Many pilots slept on cots at Willow Run while waiting for their B-24s to roll off the assembly line.

Each of the B-24 factories was identified with a production code:
Consolidated/San Diego, CO;
Consolidated/Fort Worth, CF;
Ford/Willow Run, FO;
North American, NT; and
Douglas/Tulsa, DT.

In 1943, the model of Liberator considered by many the "definitive" version was introduced.

The B-24H was 10 in (25 cm) longer, had a powered gun turret in the nose to reduce vulnerability to head-on attack and was fitted with an improved bomb sight, autopilot, and fuel transfer system.

Consolidated, Douglas and Ford all manufactured the B-24H, while North American made the slightly different B-24G.

All five plants switched over to the almost identical B-24J in August 1943.

The later B-24L and B-24M were lighter-weight versions and differed mainly in defensive armament.

As the war progressed, the complexity of servicing the Liberator continued to increase.

The B-24 variants made by each company differed slightly, so repair depots had to stock many different parts to support various models.

Fortunately, this problem was eased in the summer of 1944, when North American, Douglas, and Consolidated Aircraft
at Fort Worth stopped making B-24s, leaving only the Consolidated plant in San Diego and the Ford plant in Willow Run.

In all, 18,482 B-24s were built by September 1945. Twelve thousand saw service with the USAAF. The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] operated about 1,000 PB4Y-1s, and almost 800 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] which were derived from the B-24.

The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] flew about 2,100 B-24s in 46 bomber groups and 41 squadrons; the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 1,200 B-24Js; and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (RAAF) 287 B-24Js, B-24Ls, and B-24Ms.

Liberators were the only heavy bomber flown by the RAAF in the Pacific. Two squadrons of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
based in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] flew B-24s.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:23

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:26

Strategic bombing



The B-24 was one of the workhorse bombers of the U.S. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] against Germany, forming about one-third of its heavy bomber strength, with the other two-thirds being B-17s.

Thousands of B-24s, flying from bases in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], dropped hundreds of thousands of tons of bombs and incendiaries on German military, industrial, and civilian targets.


B-24s of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], operating from Africa and Italy, and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], also operating from Italy,
took a major role in strategic bombing.

Thirteen of the 15th AF's 18 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] flew B-24s.

The Ninth Air Force moved to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in 1944 to become a tactical air force, and all of its B-24s were transferred to other Air Forces, such as the Fifteenth Air Force in Italy.

The first B-24 loss over German territory occurred on 26 February 1943. By a cruel twist of fate there had been 11 men aboard the aircraft.

For some time newspapers had been requesting permission for a reporter to go on one of the missions, and on this
date Robert B. Post, and five other reporters of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were granted permission.

Mr. Post was the only reporter assigned to a B-24-equipped group, the 44th Bomb Group, and flew in B-24 41-23777 Maisey on Mission No. 37 to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

Intercepted just short of the target, the B-24 came under attack from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Heinz
Knoke
(who finished the war with 31 kills) shot down the Liberator, with only two of the 11 men surviving.
Neither was Post.
Knoke reported:

The fire spread out along the right wing. The inboard propeller windmilled to a stop. And then, suddenly, the whole wing broke off.
At an altitude of 900 metres there was a tremendous explosion. The bomber had disintegrated. The blazing wreckage landed just outside [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] airfield.

A total of 178 B-24s carried out the famous second attack on [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], on 1 August 1943, flying from their bases in northwestern [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] did not use B-24s as bombers over Europe. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], one of Bomber Command’s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] squadrons, used 20 Liberator VIs to carry electronic jamming equipment to counter
German radar. Libertors were also used as anti-submarine patrol aircraft by the RAF.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:28

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:29

Other roles


The B-24's long operating range made it suitable for other duties including maritime patrol,
anti-submarine patrol,
reconnaissance,
tanker,
cargo hauler, and
personnel
transport.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] used a refurbished Liberator II as his personal transport aircraft.
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:30

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:32

Formation assembly


In February 1944, the 2nd Division authorized the use of war-weary aircraft specially fitted to aid assembly of individual group formations.

Known as Assembly or Formation Ships, they were equipped with signal lighting, provision for quantity discharge of
pyrotechnics, and featured distinctive individual paint schemes of psychedelic colors in stripes, checkers, or polka dots to enable easy recognition by their flock of bombers.

The aircraft used in the first allocation were B-24Ds retired by the 44th, 93rd and 389th Groups.

Arrangements for signal lighting varied from group to group, but generally consisted of white flashing lamps on both
sides of the fuselage arranged to form the identification letter of the group.

All armament and armor was removed, and in some cases the tail turret.

In the B-24Hs used for this purpose, the nose turret was removed and replaced by a "carpetbagger" type nose.

Following incidents when flare guns were accidentally discharged inside the rear fuselage, some Formation Ships had
pyrotechnic guns fixed through the fuselage sides.

As these aircraft normally returned to base once a formation had been established, a skeleton crew of two pilots, navigator, radio operator and one or two flare discharge men were carried.

In some groups an observer officer flew in the tail position to monitor the formation. These aircraft became known as [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:33

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Message par Cougar9 Mar 22 Déc 2009, 19:35

Operation Carpetbagger


From August 1943 until the end of the war in Europe, specially modified B-24Ds were used in classified missions.

In a joint venture between the Army Air Force and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (OSS) code named "Operation Carpetbagger", pilots and crews flew specially modified B-24Ds painted with a glossy black anti-searchlight paint to supply friendly underground forces throughout German occupied Europe.

They also flew [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and British [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

They flew spies called "Joes" and commando groups prior to the Allied invasion of Europe on D-Day and afterwards, and retrieved over 5,000 officers and enlisted men who had escaped capture after being shot down.

The low-altitude, night-time operation was extremely dangerous and took its toll on these airmen.

The first aircrews chosen for this operation came from the anti-submarine bomb groups because of their special training in low altitude flying and pinpoint navigation skills.

Also, because of their special skills, they were called upon to fly fuel to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s army when it outran its fuel supply.

When this mission was completed, it was recorded that 822,791 gal (3,114264 l) of 80 octane gasoline had been delivered to three different airfields in France and Belgium.
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