Fiat G.50 Freccia
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Re: Fiat G.50 Freccia
In Croatian service
In October 1941, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] requested a certain amount of arms from Italy, among them a number of fighters.
Italy agreed to deliver 10 Fiat G.50s (nine single seaters and one two seater) along with parachutes, radios and spare parts including four Fiat A.74/RC.38 engines and a stock of ammunition.
On 12 June 1942 the Fiat G.50bis fighters took off from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] bound for Croatia, but before crossing the border they were stopped by an order from Capo di Stato Maggiore Ugo Cavallero, who was afraid that Croatian pilots could defect once equipped with the new Fiat aircraft.
The G.50s had to wait until 25 June before being delivered to the Croatian Air Force.
The aircraft were delivered at the end of June 1942 and were allocated to the 16th Jato at Banja Luka and were intensively used until 1945 against [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], at first in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and Herzegovina, then in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
In October 1941, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] requested a certain amount of arms from Italy, among them a number of fighters.
Italy agreed to deliver 10 Fiat G.50s (nine single seaters and one two seater) along with parachutes, radios and spare parts including four Fiat A.74/RC.38 engines and a stock of ammunition.
On 12 June 1942 the Fiat G.50bis fighters took off from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] bound for Croatia, but before crossing the border they were stopped by an order from Capo di Stato Maggiore Ugo Cavallero, who was afraid that Croatian pilots could defect once equipped with the new Fiat aircraft.
The G.50s had to wait until 25 June before being delivered to the Croatian Air Force.
The aircraft were delivered at the end of June 1942 and were allocated to the 16th Jato at Banja Luka and were intensively used until 1945 against [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], at first in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and Herzegovina, then in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Fiat G.50 Freccia
Variants
G.50
First production version.
G.50 bis
Development of the G.50 version with extended range, 421 built.
G.50ter
More powerful version with a 746 kW (1,000 hp) Fiat A.76 engine, one built.
G.50V
Liquid-cooled V12 variant with a Daimler-Benz [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine, one built.
G.50bis A/N
Two-seat fighter-bomber prototype, one built.
G.50B
Two-seat trainer version.
G.50
First production version.
G.50 bis
Development of the G.50 version with extended range, 421 built.
G.50ter
More powerful version with a 746 kW (1,000 hp) Fiat A.76 engine, one built.
G.50V
Liquid-cooled V12 variant with a Daimler-Benz [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] engine, one built.
G.50bis A/N
Two-seat fighter-bomber prototype, one built.
G.50B
Two-seat trainer version.
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Re: Fiat G.50 Freccia
Specifications (G.50)
Data from Fiat G.50 Freccia (Arrow) Specifications
General characteristics
Data from Fiat G.50 Freccia (Arrow) Specifications
General characteristics
- Crew: 1
- Length: 7.79 m (25 ft 7 in)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 10.96 m (35 ft 11 in)
- Height: 2.96 m (9 ft 9 in)
- Wing area: 18.2 m² (196 ft²)
- Empty weight: 1,975 kg (4,354 lb)
- Loaded weight: 2,706 kg (5,965 lb)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 2,415 kg (5,324 lb)
- Powerplant: 1× [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] RC38 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 625 kW (838 hp)
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Re: Fiat G.50 Freccia
Performance
Armament
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 484 km/h (301 mph) at 5,000 m
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 670 km (418 miles)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 9,835 m (32,258 ft)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 13.7 m/s (2,694 ft/min)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 12.31 kg/m² (27.16 lb/ft²)
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: 230 W/kg (0.30 hp/lb)
Armament
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Re: Fiat G.50 Freccia
Bibliography
- Arena, Nino. I caccia a motore radiale Fiat G.50 (in Italian). Modena: Mucchi editore, 1996. NO ISBN
- Avions Militaires 1919-1939 - Profils et Histoire (in French). Paris: Hachette,
Connaissance de l'histoire, 1979. - Cattaneo, Gianni. "The Fiat G.50." Aircraft in Profile Number 188. Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd. , 1967.
- Dunning, Chris. Solo Coraggio! La storia completa della Regia Aeronautica dal 1940 al 1943 (in Italian).
Parma, Italy: Delta Editrice, 2000. NO ISBN. - Gunston, Bill. Gli Aerei della Seconda Guerra Mondiale (in Italian). Alberto Peruzzo Editore, .
- Keskinen, Kalevi, Kari Stenman and Klaus Niska. Fiat G.50, Suomen Ilmavoimien Historia 8 (in Finnish). Espoo,
Finland: Tietoteos, 1977. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Malizia, Nicola. Fiat G-50 (Aviolibri Records No. 2) (in Italian/English). Roma-Nomentano, Italy:
Istituto Bibliografico Napoleone, 2005. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Massimello, Giovanni. Furio Nicolot Doglio Un pilota eccezionale(in Italian). Milano: Giorgio Apostolo editore, 1998.
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Re: Fiat G.50 Freccia
- Massimello, Giovanni and Giorgio Apostolo. Italian Aces of World War Two. Oxford/New York, Osprey
Publishing, 2000. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Mondey, David. The Concise Guide to Axis Aircraft of World War II. New York: Bounty Books, 1996. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
- Neulen, Hans Werner. In the Skies of Europe: Air Forces Allied to the Luftwaffe 1939-1945.
Ramsbury, Marlborough, UK: The Crowood Press, 1998. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - "A Second String Arrow" Part 1. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], May 1988, Vol. 34, No 5, pp. 251–258. Bromley, UK:
Fine Scroll. ISSN 0306-5634. - "A Second String Arrow" Part Two. Air International, June 1988, Vol. 34, No 6, pp. 295–298,
308–311. Bromley, UK:Fine Scroll. ISSN 0306-5634. - Spick, Mike. The Complete Fighter Ace: All the World's Fighter Aces, 1914-2000. London: Greenhill
Books, 1999. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Taylor, John W. R. "Fiat G.50 Freccia (Arrow)". Combat Aircraft of the World from 1909 to the Present.
New York: G.P. Putnam's Sons, 1969. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]. - Tonizzo, Pietro. Fiat G.50 Freccia (Le Macchine e la Storia 9) (in Italian). Modena, Italy: Editore Stem-Mucchi. No ISBN.
- Waldis, Paolo. Fiat G 50, Ali e Colori 3 (in Italian/English). Torino, Italy: La Bancarella Aeronautica, 2000.
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