Savoia-Marchetti SM.81
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Savoia-Marchetti SM.81
Ce trimoteur est apparu avant le SM 79, il en est question dans l'introduction du très long chapitre que T_Har en a fait
Traité à part sur Wikipedia en français, mais "ébauche":
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Le Savoia-Marchetti SM.81 Pipistrello ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] : [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) était un [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] de la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]' durant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Opérations
Le SM.81 fut utilisé pour la première fois au combat durant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] durant laquelle il prouva sa polyvalence : il fut utilisé comme bombardier, avion de transport et [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Des SM.81 furent également parmi les premiers avions à être envoyés par l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] à [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et ils combattirent durant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] avec l’[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Traité à part sur Wikipedia en français, mais "ébauche":
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Opérations
Le SM.81 fut utilisé pour la première fois au combat durant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] durant laquelle il prouva sa polyvalence : il fut utilisé comme bombardier, avion de transport et [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Des SM.81 furent également parmi les premiers avions à être envoyés par l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] à [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et ils combattirent durant la [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] avec l’[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Malgré leur obsolescence en [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], plus de 100 SM.81 étaient en service dans la Regia Aeronautica lors de l'entrée en guerre de l'Italie.
Sa faible vitesse et sa vulnérabilité face aux [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] fit qu'il fut utilisé en tant qu'avion de transport le jour.
De nuit, ce fut un bombardier important, en particulier sur le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
La plupart des SM.81 avaient été retirés du service au moment de l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] en 1943.
Quelques exemplaires finirent la guerre et servirent dans l’[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], mais en 1950, ils avaient tous été retiré du service.
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Sa faible vitesse et sa vulnérabilité face aux [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] fit qu'il fut utilisé en tant qu'avion de transport le jour.
De nuit, ce fut un bombardier important, en particulier sur le [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
La plupart des SM.81 avaient été retirés du service au moment de l'[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] en 1943.
Quelques exemplaires finirent la guerre et servirent dans l’[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], mais en 1950, ils avaient tous été retiré du service.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Le même sujet traité sur Wikipedia de langue anglaise :
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The Savoia-Marchetti SM.81 Pipistrello ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) was a three-engine [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]/[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] aircraft serving in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] during [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Despite being too slow to remain competitive as a bomber, it was one of the most flexible,
reliable and important aircraft of the Regia Aeronautica from 1935-1944,
and adapted to second-line duties in performing a wide range of tasks.
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Despite being too slow to remain competitive as a bomber, it was one of the most flexible,
reliable and important aircraft of the Regia Aeronautica from 1935-1944,
and adapted to second-line duties in performing a wide range of tasks.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Design and development
The SM.81 was a militarised version of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s earlier [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], having [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] wings, three engines and a fixed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The origins of this version were in pursuit of the interests of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a brilliant exponent of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] regime
(but nevertheless "exiled" in Libya by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]), who required a fast and efficient aircraft that was capable of serving the vast Italian colonies in Africa.
The SM.81 had wings that were roughly similar to those of the double-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] SM.55, and identical to those of the SM.73, but had a much simpler fuselage.
Around six months after the SM.73s first appearance, the SM.81 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (MM.20099) first flew from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], near [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], on 8 February 1935, controlled by test pilot Adriano Bacula.
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The origins of this version were in pursuit of the interests of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], a brilliant exponent of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] regime
(but nevertheless "exiled" in Libya by [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]), who required a fast and efficient aircraft that was capable of serving the vast Italian colonies in Africa.
The SM.81 had wings that were roughly similar to those of the double-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] SM.55, and identical to those of the SM.73, but had a much simpler fuselage.
Around six months after the SM.73s first appearance, the SM.81 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (MM.20099) first flew from [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], near [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], on 8 February 1935, controlled by test pilot Adriano Bacula.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
The first serie, ordered in 1935, was for 100 aircraft and was quickly put into production as a result of the international crisis and the embargo caused by the war in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
The first examples were sent to 7 Wing, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Although it was quickly superseded as a front-line bomber, the SM.81 continued to serve as a transport aircraft by virtue of its wide fuselage, which allowed it to accommodate a wide range of armament.
Apart from its speed, it was generally superior to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Sparviero as a bomber and multirole aircraft.
The first examples were sent to 7 Wing, [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Although it was quickly superseded as a front-line bomber, the SM.81 continued to serve as a transport aircraft by virtue of its wide fuselage, which allowed it to accommodate a wide range of armament.
Apart from its speed, it was generally superior to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] Sparviero as a bomber and multirole aircraft.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Overall characteristics
The SM.81 was a robust, three-engine [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with a fixed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with the mainwheels enclosed by large spats to reduce drag, and had a crew of six
The aircraft was of mixed construction: the fuselage had a framework of steel tubes with a metallic-covered aft portion, while the rest was wood- and fabric-covered.
It had a relatively large fuselage, an unnecessary characteristic for a bomber, which determined its future as a transport aircraft.
Since the engines were quite small, the fuselage did not blend well with the nose engine, even less so than the SM.79.
Many windows were present to provide the fuselage interior with daylight, giving the impression that it was a passenger aircraft.
The all-wooden wings had three [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to provide the necessary support, whereas the semi-elliptical tail surfaces were fabric-covered metal.
The pilot and co-pilot were seated side-by-side in an enclosed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with separate cabins for the flight engineer
and the radio-operator/gunner behind the cockpit.
The bomb bay was behind the cockpit, together with a passage which linked the mid and aft fuselage, where
there were three further defensive positions.
The SM.81 was a robust, three-engine [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with a fixed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with the mainwheels enclosed by large spats to reduce drag, and had a crew of six
The aircraft was of mixed construction: the fuselage had a framework of steel tubes with a metallic-covered aft portion, while the rest was wood- and fabric-covered.
It had a relatively large fuselage, an unnecessary characteristic for a bomber, which determined its future as a transport aircraft.
Since the engines were quite small, the fuselage did not blend well with the nose engine, even less so than the SM.79.
Many windows were present to provide the fuselage interior with daylight, giving the impression that it was a passenger aircraft.
The all-wooden wings had three [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to provide the necessary support, whereas the semi-elliptical tail surfaces were fabric-covered metal.
The pilot and co-pilot were seated side-by-side in an enclosed [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], with separate cabins for the flight engineer
and the radio-operator/gunner behind the cockpit.
The bomb bay was behind the cockpit, together with a passage which linked the mid and aft fuselage, where
there were three further defensive positions.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
The [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s position was located just below the cockpit, in a semi-retractable gondola, and differed from that of the SM.79, being both larger and in a location which was more favourable for communicating with the crew, and provided excellent visibility thanks to the glazed panel.
Both this position and the cockpit had escape hatches, but for normal entry and exit there was a door in the left, mid-fuselage, and one in the aft fuselage.
Equipment included an RA 350I radio-transmitter, AR5 radio-receiver, and a P63N radiocompass (not always fitted), while other systems comprised an electrical generator, fire extinguishing system, and an OMI 30 camera (in the
gunner's nacelle)
The aircraft, having a large wing and robust undercarriage was reliable and pleasant to fly, and could operate from all types of terrain.
It was surprisingly fast for its time and given the power of its engines, especially compared to the similar [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
It was better armed than SM.79s, but the increased drag combined with the same engine power reduced the maximum
and cruise speeds, as well as the range.
No armour was fitted, except for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Both this position and the cockpit had escape hatches, but for normal entry and exit there was a door in the left, mid-fuselage, and one in the aft fuselage.
Equipment included an RA 350I radio-transmitter, AR5 radio-receiver, and a P63N radiocompass (not always fitted), while other systems comprised an electrical generator, fire extinguishing system, and an OMI 30 camera (in the
gunner's nacelle)
The aircraft, having a large wing and robust undercarriage was reliable and pleasant to fly, and could operate from all types of terrain.
It was surprisingly fast for its time and given the power of its engines, especially compared to the similar [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
It was better armed than SM.79s, but the increased drag combined with the same engine power reduced the maximum
and cruise speeds, as well as the range.
No armour was fitted, except for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Armament
The SM.81 was equipped with six machine guns providing a heavy defensive armament for a 1935 aircraft.
Two powered retractable [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], one dorsal (just behind the pilot's seats) and one ventral-aft, were each fitted with 7.7 mm (0.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], while single 7.7 mm (.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were mounted to fire through
lateral hatches.
The turrets were rotated by a "Riva-Calzoni" hydraulic system while the gun's elevation was manual, and manual back-up mechanisms were provided for both the retracting and rotating systems.
Once retracted, only the upper part of the turret was visible, with the gun barrels positioned vertically, one aft of the other to reduce drag, and gave the impression that the aircraft had additional antennae.
Given the SM.81's cruise speed of around 270 km/h (170 mph) and the presence of a massive fixed undercarriage, the aerodynamic gain was relatively small.
The SM.81 was equipped with six machine guns providing a heavy defensive armament for a 1935 aircraft.
Two powered retractable [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], one dorsal (just behind the pilot's seats) and one ventral-aft, were each fitted with 7.7 mm (0.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], while single 7.7 mm (.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were mounted to fire through
lateral hatches.
The turrets were rotated by a "Riva-Calzoni" hydraulic system while the gun's elevation was manual, and manual back-up mechanisms were provided for both the retracting and rotating systems.
Once retracted, only the upper part of the turret was visible, with the gun barrels positioned vertically, one aft of the other to reduce drag, and gave the impression that the aircraft had additional antennae.
Given the SM.81's cruise speed of around 270 km/h (170 mph) and the presence of a massive fixed undercarriage, the aerodynamic gain was relatively small.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
The ventral turret was operated in a different fashion to those fitted to other aircraft where the gunner occupied the ball- or dustbin-shaped structure; instead, due to lack of space, the gunner crouched in the fuselage with his head down inside the turret.
This proved to be not very effective as were most ventral turrets, and they were not fitted to further Savoias, although Piaggio fitted a dustbin-style turret accommodating the gunner to their P.108.
Both flanks were covered by one single and one twin gun installation. Initially six 7.7 mm (.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were fitted, but later replaced by reliable, if not very fast-firing models made by Breda, together with 500 rpg.
This proved to be not very effective as were most ventral turrets, and they were not fitted to further Savoias, although Piaggio fitted a dustbin-style turret accommodating the gunner to their P.108.
Both flanks were covered by one single and one twin gun installation. Initially six 7.7 mm (.303 in) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were fitted, but later replaced by reliable, if not very fast-firing models made by Breda, together with 500 rpg.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
The SM.81's bomb bay was divided into two parts with a passage linking aft and mid fuselage between, and could accommodate a wide range of ordnance up to a total of 2,000 kg (4,410 lb) over short ranges, with individual bombs of up to 500 kg (1,100 lb), arranged either horizontally or vertically:
The bomb-release mechanism was located on the right side of the bombardier's position.
- 4 × 500 kg (1,100 lb) (stored horizontally)
- 4 × 250 kg (550 lb) (ditto)
- 16 × 100 kg (220 lb) (stored vertically, as all the smaller ones), true weight around 130 kg (287 lb)
- 28 × 50 kg (110 lb) (true weight, around 70 kg/150 lb)
- 56 × 31 kg (68 lb), 24 kg (53 lb), 20 kg (40 lb), or 15 kg (33 lb)
- 1,008 × 2 kg (4 lb) (true weight, around 1,700 kg/3,750 lb)
- Incendiary bombs
The bomb-release mechanism was located on the right side of the bombardier's position.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
The SM.81's defensive armament was better than its successor, the SM.79, and even the SM.84s, but still insufficient when faced with modern enemy fighter opposition.
It was also capable of carrying a greater bombload than the SM.79, due to its wide fuselage.
It was also capable of carrying a greater bombload than the SM.79, due to its wide fuselage.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Propulsion
The SM.81 had a three-engine configuration, but unlike the Sparviero, was fitted with a wide range of engines throughout its production:
In addition, one aircraft, the SM.81B, was built in a twin engined configuration, powered by two 627 kW (840 hp) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] inline engines and a streamlined, glazed nose.
It had inferior performance to the three engined versions and was not taken further.
The SM.81 had a three-engine configuration, but unlike the Sparviero, was fitted with a wide range of engines throughout its production:
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 432-507 kW (580-680 hp). 192 built.
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 485-746 kW (650-1,000 hp). 96 built.
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] RC.15, 501-522 kW (670-700 hp). 48 built.
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] RC.40, 507 kW (680 hp). 140 built.
- [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], 582-671 kW (780-900 hp), also fitted to early versions of the SM.79. 58 built.
In addition, one aircraft, the SM.81B, was built in a twin engined configuration, powered by two 627 kW (840 hp) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] inline engines and a streamlined, glazed nose.
It had inferior performance to the three engined versions and was not taken further.
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Re: Savoia-Marchetti SM.81
Operational history
Main article: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The SM.81 first saw combat during the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], where it showed itself to be versatile serving as a bomber, transport and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
SM.81s also fought in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and were among the first aircraft sent by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] powers to aid [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Despite their obsolescence, by 1940, when Italy became involved in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], more than 300
(290-304 depending on source) SM.81s were in service with the Regia Aeronautica.
Its low speed and vulnerability to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] meant that during daytime it was restricted to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] duties,
finding use as a transport.
At night the SM.81 was an effective bomber, particularly in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Anti-ship actions were also carried out, but without significant success.
Most SM.81s were withdrawn by the time of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] of 1943, though some remained in service with both the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Main article: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The SM.81 first saw combat during the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], where it showed itself to be versatile serving as a bomber, transport and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
SM.81s also fought in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] with the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and were among the first aircraft sent by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] powers to aid [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Despite their obsolescence, by 1940, when Italy became involved in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], more than 300
(290-304 depending on source) SM.81s were in service with the Regia Aeronautica.
Its low speed and vulnerability to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] meant that during daytime it was restricted to [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] duties,
finding use as a transport.
At night the SM.81 was an effective bomber, particularly in the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
Anti-ship actions were also carried out, but without significant success.
Most SM.81s were withdrawn by the time of the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] of 1943, though some remained in service with both the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].
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