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Northrop YF-17 Cobra

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:16

Ce n'est pas seulement une impression, le McDonnell Douglas F-18 est entièrement issu du Northrop YF-18

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:16

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:17

Northrop YF-17 sur Wikipedia.en

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-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Northrop YF-17 (nicknamed "Cobra") was a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] lightweight [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designed for the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]'s [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (LWF) technology evaluation program.

The LWF was initiated because many in the fighter community believed that aircraft like the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] were too large and expensive for many combat roles.

The YF-17 was the culmination of a long line of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] designs, beginning with the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] in 1956, continuing through the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] family.

Although it lost the LWF competition to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], the YF-17 was selected for the new Naval Fighter Attack Experimental ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]) specification.

In enlarged form, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] was adopted by the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] to replace the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] and [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], complementing the more expensive [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

This design, conceived as a small and lightweight fighter, was scaled up to the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], which is similar in size to the original F-15.
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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:19

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:20

Design and development


The aircraft's main design elements date to early 1965, from the internal Northrop project N-300.

The N-300 was itself derived from the F-5E, and features a longer fuselage, small [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (LERX), and more powerful GE15-J1A1 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], rated at 9,000 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (40 kN) each.

The wing was slightly elevated to increase ordnance flexibility.

The N-300 further evolved into the P-530 Cobra, which uses 13,000 lbf (58 kN) GE15-J1A5 engines, with a very small .25 [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] leading to the nickname "leaky turbojet".

The bypass effectively was only a cooling stream for the rear of the engine, allowing the engine bay to be constructed of lighter, cheaper materials.

The P-530's wing planform and nose section was similar to the F-5, with a trapezoidal shape formed by a sweep of 20° at the quarter-chord line, and an unswept [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], but was over double the area, with 400 sq ft (37 m2) as opposed to 186 sq ft (17.3 m2) of the F-5E.

Initially shoulder mounted, the wings were gradually shifted down to the mid position. Its most distinctive new feature were the LERXs that tapered into the fuselage under the cockpit.

They enabled maneuvering at [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] exceeding 50°, by providing about 50% additional lift.

The extensions also trapped airflow under them at high angles of attack, ensuring airflow into the engines.

The resemblance to the head of a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] lead to the adoption of the nickname "Cobra", often unofficially used for the YF-17.

The YF-17 was primarily constructed of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], in conventional semi-[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] stressed-skin construction, though over 900 lb (408 kg) of its structure were graphite/epoxy composite.

The small nose contained a simple ranging radar.

The cockpit sported an [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] inclined at 18°, a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], and a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (HUD).

The thin wings carried no fuel, and in areas such as the leading and trailing edge and the LERX, were composed of a [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] honeycomb core with composite facesheets.

The rear of the aircraft featured twin all-moving stabilators of aluminum over a honeycomb core, and twin vertical stabilizers of a conventional construction.

Like the wings, the leading and trailing edges were constructed of composite facesheets over honeycomb core.

A composite speedbrake was located above and between the engines.

The aircraft was powered by a pair of 14,400-pound-force (64 kN) [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] turbofans, a development of the GE15, mounted next to each other to minimize thrust asymmetry in the event of an engine loss.

For ease of maintenance, the engines are mounted in a steady-rest that allows removal from below the aircraft, without disturbing the empennage controls.

Each engine drove an independent hydraulic system.

Unlike the P-530, the YF-17 sported a partial fly-by-wire control scheme, formally called the electronic control augmentation system (ECAS), utilizing ailerons, rudders, and stabilators for primary flight control.

Studies showed a single vertical stabilizer was insufficient at high angles of attack, and it was changed to twin [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien], canted at 45°, resulting in a "relaxed longitudinal stability" design, which enhances maneuverability.

Northrop was not yet confident in [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] controls and retained mechanically-signaled flight controls.

The resulting aircraft, unveiled on 28 January 1971, advertised a maximum weight of 40,000 lb (18,144 kg) and maximum speed of [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 2, but stirred little interest among foreign buyers.
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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:26

Le brevet Northrop

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:27

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:28

Le proto 1 du YF-17

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:29

Operational history

When the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] program was announced in 1971, Northrop modified the P-530 into the P-600 design that would be designated the YF-17A.

Whereas the P-530 was intended as a multi-role aircraft, the P-600 was to be strictly an air-to-air demonstrator, and consequently the cannon moved from the underside of the fuselage, to the upper part.

Design of the YF-17 and the prototype YJ101 engine (a development of the GE15 engine), consumed over a million man-hours, and 5,000 hours of wind tunnel testing.

The first prototype ([Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 72-1569) was rolled out at Hawthorne on 4 April 1974; its [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] at Edwards AFB came on 9 June with Henry "Hank" Chouteau at the controls. The second YF-17 (s/n 72-1570) first flew on 21 August.

Through 1974, the YF-17 competed against the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

The two YF-17 prototypes flew 288 test flights, totaling 345.5 hours.

The YF-17 attained a top speed of Mach 1.95, a peak load factor of 9.4 g, and a maximum altitude of over 50,000 ft (15,000 m).

It could attain a sustained 34° angle of attack in level flight, and 63° in a climb at 50 kt (58 mph, 93 km/h).
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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:31

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:36

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 16:38

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:00

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:02

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:04

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:05

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:06

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:07

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:07

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:08

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:09

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:09

Naval Fighter Attack Experimental


Initially, the U.S. Navy was not heavily involved as a participant in the LWF program.

In August 1974, Congress directed the Navy to make maximum use of the technology and hardware of the LWF for its new
lightweight strike fighter, the [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

As neither contractor had experience with naval fighters, they sought partners to provide that expertise. General Dynamics teamed with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for the F-16N; Northrop with [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for the F-18.

Each submitted revised designs in line with the Navy needs for a long-range radar and multirole capabilities.

Prototype YF-17 72-1569 was sent to NASA's [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] for base drag studies from 27 May to 14 July 1976 prior to the first F/A-18 prototype under development.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:10

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:11

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Message par SYLVE Dim 18 Mar 2012, 17:12

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